webForumDet fria alternativet

Dynamisk URL

4 svar · 278 visningar · startad av fredrik

fredrikMedlem sedan dec. 19991 072 inlägg

Hej, jag håller på och trixar med "dynamiska URL.er".
Vad jag vill gör är att en användare ska kunna slasha ett ord (tex /Sverige/) och då ska den via ett databas-id skickas direkt till en annan URL (tex /ViewData?ID=55).

Jag har sedan tidigare en lösningen där jag bygger egna httpHandlers som tar emot anrop från olika filändelser och processar dessa. Men i detta fallet så har jag ingen filändelse, så då kopplar IIS.en aldrig på ASP-motorn och jag kommer heller ingenstans...

...jag vet att jag har sett exempel på detta nånstans, men hittar det inte nu...

Nån som vet?

drunken_masterMedlem sedan feb. 200435 inlägg

Menar du denna artikel?

Avsnittet "Creating Truly "Hackable" URLs" är nog det du letar efter, tror jag iaf :-)

http://msdn.microsoft.com/asp.net/using/building/web/default.aspx?pull=/library/en-us/dnaspp/html/urlrewriting.asp

Japp, perfekt, tackar för det!

Jag antar att felet jag gjorde var att jag missat att ställa in IIS.en på att använda en ".aspx"-sida som "Default" i en mapp.

Nu kommer det nog att funka!

hmm...det räckte inte med att bara lägga till "Default.aspx" som översta "Standard"-filen i IIS.en...
ASP-motorn plockar inte upp request.en i alla fall...

I Artiklen står det:

...is to have all incoming IIS requests map to the ASP.NET engine. This way, even if when visiting the URL /2004/03/, IIS will faithfully hand off the request to the ASP.NET engine even if there does not exist a /2004/03/ directory. Using this approach, however, makes the ASP.NET engine responsible for handling all types of incoming requests to the Web server, including images, CSS files, external JavaScript files, Macromedia Flash files, and so on.

...och det känns ju inte så där jättebra, då prestandan förmodligen dras ner rejält, samt att jag själv måste trixa med alla förfrågningar med bilder osv.

Det står dessutom inte hur man gör detta, alltså....

1. Är det ens nån idé att fundera över denna lösningen
2. Hur gör man i så fall
3. Ska jag fundera ut nåt annat sätt (tex. alltid ange .aspx på slutet)

Tackar igen! /Fredrik

PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg

Jag använder samma metod och skapar varje katalog fysiskt och lägger en "default.aspx"-fil som innehåller koden:

<%@ Page Inherits="Applikation.Page" %>

Klassen tar sedan reda på vilken sökväg det är som laddats och hämtar motsvarande sida.

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)