webForumDet fria alternativet

Spara input-file vid postback

8 svar · 256 visningar · startad av fredrik

fredrikMedlem sedan dec. 19991 072 inlägg

Hej,

går det inte att spara värdet i en input-file vid postback? Den blir tom varje gång jag provar....?

Tack!

PDahlenMedlem sedan apr. 2004778 inlägg

1. Vad är det för värde du ska spara och hur vill du spara det?
2. Lite kod kanske?

Sorry, frågan blev lite fel-skriven!

Postbacken görs inte för att ladda upp filen utan bara för att visa/dölja en panel, själva fil-uppladdningen görs i ett senare steg.

Alltså ordningen på det jag gör kan vara:

1. Välj en fil från min lokala dator i fil-rutan
2. Tryck på en knapp som gör en postback för att visa en panel.
3. Tryck på knapp som gör en postback och laddar upp filen.

Detta funkar alltså inte, utan fil-rutan blir helt enkelt tom efter första postbacken. Om jag däremot gör bara steg 1 och 3 så funkar ju allt.

Jag antar att detta är en bugg i asp.net, men vad vet jag! :)

VimpMedlem sedan juli 20022 537 inlägg

Skulle vara en riktigtt farligt om man kunde ange ett värde i en file kontroll eftersom man då kan ladda upp filer från klienten utan att han har en blekaste aning om det.

renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg

Antar att du håller på med en "wizard" med flera olika steg, eftersom jag tvivlar på att du kan göra postback och sedan hantera datan senare via Request kan du i stället spara filen vid första postback i databas eller på annat lämpligt ställe för att senare när allt skall utföras göra något med den uppladdade bilden. Om något skiter sig tar du endast och tar bort den.

Nja, vad jag gör är följande:

1. Jag har en fil (bild) uppladdning
2. Jag har en panel där man kan fylla i information om hur man vill att bilden ska behandlas. Tex skalas om, sätta på ramar osv.
3. Panelen är osynlig till en början, men visas vid klick på en knapp

Om man nu väljer att visa Panelen efter att ha valt bild så måste man välja om filen i rutan...vilket ju inte är så logiskt (särskilt inte för användarna...).

Så, jag antar att jag som ni föreslår får ladda upp bilen redan i steg 1 i så fall...fast i det fallet så blir ju file-rutan tom efter att panelen har visats och då väljer säkert en användare att välja en ny bild/fil...

jaja, får fundera vidare på en bra lösning!

Tack i alla fall!

GladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg

fast i det fallet så blir ju file-rutan tom efter att panelen har visats och då väljer säkert en användare att välja en ny bild/fil...

Ta bort file-rutan och ersätt med en vanlig textbox/label som visar bildens namn.

Tyvärr går det inte att göra det du vill precis som nämnts tidigare, av säkerhetsskäl. Tror man kan göra det om man i webläsaren ställer in en lägre säkerhetsnivå, det är ju dock inget som man kan lita på att en besökrare gör.

- magnus

renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg

Ok, lite marigt, hittade följande om att sätta ett standardvärde på en upplanddningskontrol (HTML): http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/forms/file.html#value

Enklast är väl att låta användaren ladda upp sin bild och sedan visa panelen som låter användaren ändra den bild denne nyss laddat upp. För att undvika missförstånd kan du efter användaren laddat upp sin bild ta bort uppladdningskontrollen och i stället visa den bild som är uppladdad. Alternativt delar du in det i flera steg så att användaren tydligt se att denne är på steg 1, 2 osv.

Jo, det är klart att det blir ju faktiskt en säkerhetsrisk om koden kan sätta sökvägen...så det får väl bli att stuva om lite i flödet där...

Tack för infon!

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)