webForumDet fria alternativet

DataGrid problem

3 svar · 338 visningar · startad av geflebo

gefleboMedlem sedan feb. 200429 inlägg

Hej.

Jag har ett problem med en DataGrid. Jag har i min DataGrid en TemplateColumn som innehåller en TextBox. När DataGriden skapas så får TextBoxen ett värde från en databas. Jag vill sedan kunna ändra värdet. Har en LinkButton som jag klickar på när jag vill utföra ändringen. Men det är där jag stöter på problem. Jag lyckas aldrig att uppdatera värdet som står i TextBoxen. Den visar hela tiden det ursprungliga värdet. Jag försöker på detta sätt hitta det värdet från textboxen:

Dim tAntal As New System.Web.UI.WebControls.TextBox
tAntal = dgdVarukorg.Items(i).FindControl("tbxAntal")
Dim antal As Integer = CInt(tAntal.Text)

Är det nån som vet vad jag kan ha gjort galet?

Geflebo

NöffMedlem sedan nov. 2003569 inlägg

du måste skapa en händelsehanterare på ditt datagrid som aktiveras när du trycker ner knappen och i den funktion som ska köras, ska koden ligga.

PDahlenMedlem sedan apr. 2004778 inlägg

Instämmer med Nöff och vill gärna tillägga att eftersom det är en ändring du ska göra så är det inte en LinkButton du ska ha, du ska lägga till en EditCommandColumn.

För er som vill grotta ner er mer i DataGrids så finns det en 15 delars artikelserie på 4GuysFromRolla: An Extensive Examination of the DataGrid Web Control

gefleboMedlem sedan feb. 200429 inlägg

Hej.
Tack för svaren. Det löste sig när jag läste igen länken som PDahlen skickade. Problemet var att jag hade glömt att lägga till lite kod i Page_Load:

If Not IsPostBack Then
'Min databindning
End If

När jag lade till det runt min bindning av datan funkade det. Det borde jag ju nästan kunnat tänkt på tidigare. Men återigen tack för visat intresse.
Geflebo

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)