Ok! :) Jag tyckte frekvenserna såg så höga ut bara, men om det är tonerna angett i Hz du är ute efter så är det som följer.
a1 (ettstrukna a) = 440Hz är en bra utgångspunkt.
För att få frekvensen för nästa halvton multiplicerar du med 12:e roten ur 2, alternativt dividerar om du ska nedåt.
Om jag inte har fått tonskalorna helt om bakfoten, ska en oktavs höjning motsvara en fördubbling av frekvensen. Därför ser det konstigt ut att C1 är på 8000 Hz, medan C2 är på 16300 Hz. Borde inte C2 vara exakt 16000 Hz, alternativt C1=8150 Hz?
Hej fiddler!
Tack för dit svar. Jag skulle vara ännu lyckligare om jag hadde förståt hur du menar, jag har aldrig räknat med roten.
<multiplicerar du med 12:e roten ur 2
Tror du att du på ett enkelt sätt kan ställ upp det där, så att jag förstår hur du menar?
UlfT: Du har helt rätt. Jag är mycket tveksam till frekvenserna i koden dock. Om värdena motsvarar svängningar per sekund så håller vi konsert för grannskapets hundar snarare än oss själva... :(
saw: Talet du ska använda är cirka 1.059463094. Som UlfT säger ovan räcker det med att räkna ut en oktav och sedan dubbla eller halvera. Jag ser fram emot att få höra hur det går. :)
Tusen tack för hjälpen och tålamodet.
Jag tror att jag har fattat. Gjorde en excell uträkning, blev bra.
Jag rundade av decimalerna, tror att det blir bra i alla fall.