webForumDet fria alternativet

Problem med Visual Basic IDE, öppna projekt

4 svar · 205 visningar · startad av OveRRidE

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Mitt Visual Basic har börjat bete sig minst sagt skumt på sista tiden, men diverse olika crasher och tråkiga felmeddelanden som resultat, varav ett är återkommande främst när man stänger miljön. Den skriker då något i stil med att VB gjorde en förbjuden åtgärd och att processen kommer avslutas.

Som resultat av detta har den bokstavligt talat pajat min Recent Projects-lista, som numera ser ut som den bifogade filen visar.

Någon som har en aning om vad som kan vara strulet? Jag använder Visual SourceSafe för att hämta och hantera VBP, projektfiler. Dessutom; finns det någon som vet hur man rensar den listan på senast öppnade projekt? Det måste ju gå på nåt vänster. :l

vbfuckup.jpg
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

Lite lösa tips:

- Töm HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Visual Basic\6.0\RecentFiles manuellt.

- Kör in senaste service packen för VB6 (igen).

- Kör in senaste service packen för operativet (igen).

- Kör en disk-check.

Svar:

1. Najs, det funkade bra. :)
2. Will do (igen).
3. Will do, later (igen). ;)
4. Hrm, ok. Tycker det låter lite väl långväga, men det kanske kan vara en orsak.

Jag funderar mest på hur den listan kan bli så förstörd, jag menar; hur ofta skrivs hela den listan om till registret? Det är väl inte direkt så att alla nycklar uppdateras varje gång man startar/gör nåt med VB?

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

Det är väl inte direkt så att alla nycklar uppdateras varje gång man startar/gör nåt med VB?

Jo, jag tror det. 1.) Den läses in i sin helhet. 2.) Den hålls i minnet. 3.) Den skrivs ner i sin helhet. (Det märker du om du raderar medan VB är igång.) Kraschar studion sen när den stängs ner så kan den nog bli lite korrupt.

Tycker det låter lite väl långväga, men det kanske kan vara en orsak.

Till grundproblemet (krascherna), kanske.

Sant. Jag skall testa att installera servicepacks på lunchen så återkommer jag.

Tack för hjälpen. :)

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)