Skulle vilja lagra och hämta inställningar som användaren kan ändra. Sökte lite och hittade Application Configuration som verkade intressant. Det verkar lätt att läsa information men det går däremot inte att skriva utan det får man göra manuellt?
Om jag vill använda mej av någon typ av fil för att lagra inställningar är detta rätt väg att gå och isåfall hur skriver man enklast till en sådan fil?
r/ En idé. Att skriva ner all data på en gång är väl relativt enkelt gjort. Det är ju att uppdatera enstaka objekt i filen som är svårt. Om man då vid uppstart laddar in hela konfigurationen och sedan lagrar allt i minnet (det handlar om ett fåtal strängar och några nuffror) för att sedan dumpa ner allting när programmet stängs. Är det en bra lösning eller finns det bättre?
Jag skulle avråda från registert och skriva ner inställningarna i en egen XML-fil istället/central databas.
Om du skriver till registert så blir det svårare att förflytta din applikation mellan olika maskiner, om du däremot skriver ner i en XML-fil/databas så kan du enkelt bara copy-past din .NET application när du vill flytta den till en annan maskin.
Eller XmlSerializer, som jag själv tycker är smidig, du skapar en klass och sedan en xml-fil med samma struktur, värden från xmlfilen läses sedan in i din class utan att du behöver skriva kod för varje "egenskap".
Att skriva till registret går precis lika bra som att spara i en XML-fil. Ett program FÅR INTE skriva till filer i sin egen katalog eftersom användaren ofta saknar skrivbehörighet till katalogen. Programmet måste därför skriva till en fil i Documents & Settings. Det innebär att användaren måste leta upp rätt mapp i Documents & Settings när han vill flytta programmet. Det är precis lika svårt som att exportera och importera ett par nycklar i registret under HKEY_CURRENT_USER.
Registret är det självklara stället för alla inställningar. Det är det första stället man letar på när man vill ändra inställningar manuellt. Att spara i filer gör att man måste leta längre eftersom många skapar filer i kataloger som de inte får skapa filer i. T.ex. Windowskatalogen eller sin egen programmapp. Det finns alltså minst 3 ställen att leta på.
I registret ska inställningar sparas under HKEY_CURRENT_USER\Software.
260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9