MolnaMedlem sedan jan. 2001188 inlägg Hej!
Nu när allt fler har popupkillers ska jag göra ett script som öppnar ett vanligt fönster om det inte blir någon popup, alltså kan jag då inte använda mig av window.open med adressfält etc, utan måste vara ett helt vanligt fönster. Går det att trigga ett sånt öppnande om den vanliga popupen inte öppnas?
Jag vet att jag är dålig på att förklara, men jag vore enormt tacksam för hjälp:)
/Linda
J.N.Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg HEJ!
Du kan öppna ett fönster som vanligt, och sedan kontrollera om det finns. Finns det inte, finns det inte.
Men, hur du då ska öppna ett vanligt fönster vet jag inte, eftersom jag inte vet hur dessa program skiljer ett window.open från target=_blank.
Är det kanske pga window.open?
Dock borde ett blank-fönster väl vara samma sak, dvs det har namn, alternativt ej, som man kan göra med window.open.
Och verktyg, status-fält etc kan ju ej särskilja dem heller.
MolnaMedlem sedan jan. 2001188 inlägg Ja, min teori är absolut att det är window.open som popupkillers känner av. Men, jag testade att göra window.open("sida.htm","_blank"), då får jag upp som ett vanligt fönster. Det får jag iofs även om jag skriver vad som helst där _blank är... Däremot kan jag inte testa med en popupkiller, är det någon som vet vad som händer om man gör som ovan?
/Tack:)
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Min popup-killer (Google toolbar) dödar bara fönster användaren inte klickar fram själv. Det innebär att det borde gå fint att göra popups som du triggar med onclick eller <a>-taggen.
Det du gör med window.open("sida.htm","_blank") är en popup, så den dödas antagligen lika effektivt som ett popup-fönster du angett properties för om du inte triggar den själv.
Du ska alltså akta dig för att använda onload-eventhandlers eller script som bara körs när sidan laddas.
Nu är jag ju inte säker på att alla popup-blockers fungerar lika samma, men jag tror.
MolnaMedlem sedan jan. 2001188 inlägg Jo, jag tror tyvärr också att det är så där... Men då går det alltså inte att öppna ett nytt fönster om någon har popupkiller? Alltså automatiskt, utan man måste skriva en text till dem att de har en popupkiller å alltså inte kan få upp det, men att de kan klicka på en länk?
Usch vad jobbigt:/
Tack så mycket för hjälpen iaf:)
Säg gärna till om ni kommer på något annat sätt....
Du ska vända på frågan lite:
Det du ska presentera ska vara så intressant så man inte ska behöva trycka upp meddelandet i ansiktet på besökaren.
En rätt konstruerad webbplats ska inte behöva förlita sig på auto-popup, man ska alltså lösa navigations- och innehållsproblem på ritbordet. (=grafikprogrammet!)
Att man ibland behöver göra såhär för pressmeddelande, undersökningar eller vill göra en webbplats i fönster med exakt storlek lämnar jag därhän.
Fråga:
Du är den första jag vet som funderat på detta?
Är du rädd att besökaren inte ser det viktigaste? (se isåfall ovan)
MolnaMedlem sedan jan. 2001188 inlägg Du har så rätt absolut, jag tycker inte heller om autopopups, men det som ska hända är att när man loggar in till en sida så får man upp detta innehåll i en popup, detta bland annat för att besökaren inte ska ha tillgång till alla knappar, adressfält med mera..
Detta är det primära, att sedan folk har popupkillers är ett problem så det måste finnas en lösning även för dem tyvärr:/
Men jag håller med dig i sak, men inte just den här gången;)
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Jag har ingen popup-killer installerad (surfar inte så mycket på sådanna sidor där de gör nytta ;) ) men är det så som @nders beskriver - att de triggas på direkta anrop och onload-event skulle du kunna prova att lägga det som ett timer-anrop. Risken finns givetvis att även detta filtras bort, men det kan vara värt att testa.
window.onload=function(){
setTimeout("window.open('somepage.asp');");
}
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Den kodklumpen Jojoxx visar lyfter i alla fall upp ett nytt fönster förbi Google-blockern här hos mig.
Mvh
MolnaMedlem sedan jan. 2001188 inlägg Oj, jäkligt bra idé, det ska jag verkligen testa! Tack Jojoxx!:)
@nders, hur menar du? Det låter på dig som att ett fönster öppnas, men ingenting i? Men du kanske bara menar att det fungerar?;)
Jojoxx, hoppas inte de som gör "sådan här sidor" läser Webforum. :e
Tur man inte besöker sådana webbplatser alldeles för ofta. (OM man nu haft en pop-up-killer.)
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg
Molna skrev:
@nders, hur menar du? Det låter på dig som att ett fönster öppnas, men ingenting i?
Det är riktigt att det inte var något i mitt fönster, men det beror nog snarast på att jag inte hade någon somepage.asp tillgänglig. ;)
Mvh
MolnaMedlem sedan jan. 2001188 inlägg Nu har jag installerat en popupkiller, tyvärr så blockar den till å med i lägsta blockmode även denna popup.. Men det var ett mycket bra förslag:) Något mer sådant på gång?
MolnaMedlem sedan jan. 2001188 inlägg Det verkar inte gå att lösa så som jag vill det, men däremot löste jag det ganska smidigt iaf tycker jag.. Om inte popupen öppnas så får man upp en confirm där det står att det inte gick att öppna, men klicka OK så får man upp den. Å eftersom man då aktivt har klickat så fungerar det bra. Bästa jag kunde komma på, men jag är verkligen öppen för förslag..
Tack för er tid å hjälp!