jvc_manMedlem sedan okt. 2003165 inlägg
Tjena!
Vet inte riktigt hur jag ska formulera mitt problem, men det är så att jag har en bild-funktion i både asp och javascript, javascriptet skickar infon om bildens länk och höjd etc. Asp funktionen tar hand om rubriken till varje bild etc.
Dock, i ett fall så måste javascriptet påverka " <%=nyhet1%> " så att om javascriptet typ skickar en rubrik också och inte bara infon om bilden etc så skall " <%=nyhet1%> " skippas och istället rubriken som skickas från javascriptet användas där som " <%=nyhet1%> " stod.
Men saken är att jag inte heller vet hur man skickar något med javascript, bildlänken och infon skickas ju med:
document.bild1.src etc etc
Hoppas att någon förstår mitt problem och kan hjälpa mig.
Mvh Björn
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 058 inlägg
Har du någon länk till sidan eller mer kod?
Hejsan!
Ursäkta att jag inte svarat förän nu, datorn har klyddat en hel del så har varit tvungen att fixa det förrän jag kunde forsätta med programmerings-klyddanet. =)
Javascriptet
document.bild.height = hojd;
if (ns3upp || ie4upp) {
imgOne1= ("" + namn);
document.bild.src = imgOne1;
}
<%=nyhet1%>
Men om (när) man använder javascriptet (som inte används hela tiden) så skall " <%=nyhet1%> visa det nyhetsnamnet eller datum som javascriptet har och inte det namn som ASP-funktionen tog fram tidigare.
Alltså så skall värdet i <%=nyhet1%> raderas och ersättas av javascriptets: " datume; ".
Men jag vet inte hur man gör en funktion i javascript som skulle likna denna:
If javascript(nyttvärde <> "") Then
=nyttvärde
Else
<%=nyhets1%>
End If
samt hur javascriptet skulle kunna skicka ut en sträng som i asp...
Hoppas ni förstår lite bättre nu, om jag skulle skickat all kod så skulle det blivit så mycket bla bla som inte hör till så detta borde väl räcka! =)
Tack på förhand!
Mvh Björn
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 058 inlägg
Fattar inte helt vad du menar, men detta kanske tar dig lite närmare lösningen:
<script type="text/javascript">
<%ditt_varde=Request.querystring("varde")%>
var foo;
foo="<%=ditt_varde%>";
if(foo==""){
foo="Inget finns i ditt_varde!";
}else{
foo="<%=ditt_varde%>";
}
document.write(foo);
</script>
Hejsan!
Skall testa att ändra det och se om det kan funka, dock så har alltid <%ditt_varde%> ett värde, och det är om en sträng som heter datume som finns i en java-funktion överst på sidan, om den har något värde så skall den kontrollera och ev. ersätta, men tack för funktionen, skall arbeta på den imorgon, tack!
=)
Mvh
Hmmm, får det inte att funka efter mina "tappra" små försök... =(
Skulle man kunna ändra värdet i " <%nyhets1%> " via ett javascript?
Asså: " <%nyhets1%> " har alltid ett värde, men om jag klickar på en länk på sidan så ändras bilden som finns under " <%nyhets1%> ". Dock så vill jag att javascriptet också skall ändra värdet i " <%nyhets1%> " så att det står rädd överskrift till bilden. Med anledning av att jag använder javascript till att skifta bilden så uppdateras ej sidan av detta, därför har alltid " <%nyhets1%> " ett gammal värde, om man klicka på javascriptet.
Hoppas någon förstår lite bättre nu och kan hjälpa mig, verkligen dunder tacksam om någon vill och kan!
Många vänliga hälsningar Björn **
Hejsan igen!
Har nog kommit på felet, men kan inte fixa det själv tyvärr...
När jag byter bilder så använder jag javascriptet, och med anledning av att jag i javascriptet använder:
if (ns3upp || ie4upp) {
imgOne1= ("" + namn);
document.bild.src = imgOne1;
}
...så kommer ej sidan uppdateras, utan bara de värden i "bild" som finns på sidan, därför kommer "<%nyhets1%>" fortfarande ha samma värde som innan javascriptet sattes i funktion. Där ligger ju felet.
Dock: Hur skall jag göra för att (Om javascriptet används så skall inte <%nyhets1%> visas, utan istället ex. <javascript("visa_istället")>. ???
Och "visa_istället" måste ju få sitt värde från javascriptet som ligger överst på sidan och skickar info:n om bildbytet, dock så är det inte så viktigt, snarare är frågan:
Går det att välja att <%nyhets1%> skall visas om inte ex. <javascript("visa_istället")> inte har ett värde, annars tvärtom, om sidan EJ uppdateras, vilken sidan inte gör (och inte skall). =/
Hoppas någon kan hjälpa mig, för en erfaren javascriptare borde det väl vara ganska simpelt... *förlåt för att jag fortsätter tjata om denna tråd/fråga , men det är ganska viktigt för mig att får det att funka, annars kan jag aldrig bli färdig med min hemsida*
Tack på förhand!!
Mvh Björn
martinpartinMedlem sedan jan. 2001371 inlägg
ASP-Koden körs väl alltid först ! ASP'n når aldrig klienten, där javascriptet körs. Så det kan nog bli svårt !
Problemet är löst, tack alla som försökt hjälpa till!
Mvh
CalevanMedlem sedan maj 20031 133 inlägg
det är bra att posta svaret här ifall någon annan får samma problem. Sen kan man godkänna ett svar så att den gröna lilla trevliga bocken kommer upp och till sist kan man använda sig av kod-taggarna!
Hejsan!
Okey, förlåt! =/
Svar:
Denna raden där titeln skall vara:
<span id="titel"><%=news1%></span>