Men gaaaah! Är inte detta rätt?
[red]document.write('<option value=\"'+ valueArray[x] +'\">[blue]'+ var textArray[x] +'[/blue]</option>');[/red]
Jag får Syntaxfel på den blå-markerade delen och jag kommer inte runt det.
Hilfe bitte! :bire
6 svar · 319 visningar · startad av Palle
Men gaaaah! Är inte detta rätt?
[red]document.write('<option value=\"'+ valueArray[x] +'\">[blue]'+ var textArray[x] +'[/blue]</option>');[/red]
Jag får Syntaxfel på den blå-markerade delen och jag kommer inte runt det.
Hilfe bitte! :bire
Dooh! Jag hittade precis var.. :r *gnuggar ögonen* ..att plocka bort det löste ju problemet.
För mycket klippa och klistra och på tok för lite cola.. ;)
[red]document.write('<option value=\"'+ valueArray[x] +'\">[blue]'+ textArray[x] +'[/blue]</option>');[/red]
Dock uppstod ett nytt problem nu, när jag väl fick denna drop-meny att fungera. *suck*
Drop-meny1 Innehåller en massa jobb-yrken, id-värdet (value) på dessa yrken är kopplade till 2 st titel-arrayer.
När jag väljer ett yrke i drop-meny1 ska titlarna till detta yrke listas i drop-meny2.
Detta fungerar - nästan. ;)
Drop-meny2 öppnar sig i ett helt nytt fönster!?!
Innehållet i menyn är precis som det ska så kopplingen där imellan fungerar, frågan är bara:
- Varför öppnar sig drop-meny2 i ett nytt fönster?
[red][b]Drop-meny1[/b]
<select name="category" size="1" onchange="generateRoles(this.options[this.selectedIndex].value);">
<option value="1">Administratör</option>
<option value="2">Säljare</option>
</select>
[red][b]Drop-meny2[/b]
// Här genereras alla arrays, detta fungerar..
var catValueArray_1 = new Array("576","577","575","574","573");
var catTextArray_1 = new Array("Ekonomiassistent","Sekreterare","Miljöhandläggare","Projektledare","Övriga");
var catValueArray_2 = new Array("463","459","460","462","464");
var catTextArray_2 = new Array("Bilförsäljare","Systemförsäljare","Grossist","Inköps-chef","Övriga");
// osv..
function generateRoles(categoryId) {
var cid = categoryId;
if(cid !== "#"){
var valueArray = new Array();
valueArray = eval("catValueArray_"+ cid);
var textArray = new Array();
textArray = eval("catTextArray_"+ cid);
document.write('<select name=\"role\" size=\"1\"><option value=\"#\">Välj Titel:</option>');
for (x=0;x<textArray.length;x++){
document.write('<option value=\"'+ valueArray[x] +'\">'+ textArray[x] +'</option>');
}
document.write('</select>');
}
}[/red]
Om scriptet inte är innanför bodytaggarna så blir det fel om du kör med document.write. Men det har du kanske inte.
Scriptet ligger inom body-taggarna.. :)