webForumDet fria alternativet

Smart dropdown

5 svar · 283 visningar · startad av annesophie

annesophieMedlem sedan juni 20012 236 inlägg

Hej,

Söker ett script för en dropdown (alltså Select-lista) funktion.

Har ett frågeformulär där kunder ska fylla i viktighetsgrad på 10 produktegenskaper. Alltså välja de tre viktigaste egenskaperna av de 10 och sedan, i sin tur, rangordna dessa tre med en 1:a, en 2:a och en 3:a.

Framför varje av dessa 10 egenskaper ska jag därför ha en selectbox med alternativ 1, 2 och 3. När kunden så väljer att sätta tex 1 på en egenskap ska det automatiskt bara finnas alternativ 2 och 3 kvar i de övriga selectarna. Allt så att kunden aldrig kan sätta tex 1 på alla eller en 1:a och två 2:or.

Jag hade väl kunnat svänga ihop något, men jag jobbar just nu bara en dag i veckan och är lite under tidspress. Vet att script som gör ovan finns men kan bara inte minnas vart jag sett ett.

Nån som vet!?!?

HELP!

/A

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Jag tycker att detta verkar onödigt krångligt... Jag rekommenderar följande istället: http://www.mattkruse.com/javascript/selectbox/ Denna låter användaren flytta rader upp och ner i en lista.

Jo, tack...

Fast nu är det ju inte jag som bestämmer hur själva sidan ska se ut utan min uppdragsgivare..så är det i arbetsvärlden. *suck*

Han vill ha det som jag beskriver, tyvärr, annars hade jag med glädje använt ditt förslag. Tack ändå. :)

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Har du ens prövat att föreslå nånting i den stilen till din uppdragsgivare?

J.N.Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

Jag håller med nitro2k01, förslå 'hans' lösning istället, berätta att det är användarvänligare, enklare att underhålla, och är lättare att göra, dvs BILLIGARE!

Att behöva klicka i tio dd-listor verkar otroligt mycket krångligare än att göra denna sortering! Du får även en enklare översikt över din sortering.

Om man läser mellan dina rader verkar det som att du föreslagit det som du behöver hjälp med, dvs det är inte uppdragsgivaren som ursprungligen sagt hur det ska vara?
Då har du ett argument till, du hittade en bättre lösning.

Dessutom är det väl inte hur programmeraren löser det teknisk som är det viktiga utan att det fungerar för uppdragsgivaren.
Det förutsätter givetvis att man inte ändrar på föreslagna skisser etc, men då kan man ju alltid förslå!

Ah, hade helt missat att det hade kommit fler svar här... :)

nitro2k01>

Jamen självklart har jag föreslagit en liknande lösning som den du föreslog. Men min uppdragsgivare vet vad han vill ha, och det var tyvärr varken den lösningen som jag först erbjöd eller den som du länkade till (de var faktiskt förvånandsvärt lika). Tyvärr.

J.N. skrev:

HEJ!
Om man läser mellan dina rader verkar det som att du föreslagit det som du behöver hjälp med, dvs det är inte uppdragsgivaren som ursprungligen sagt hur det ska vara?
Då har du ett argument till, du hittade en bättre lösning.

Nejdå, som sagt...min uppdragsgivare har en otroligt tydlig bild av vad han vill ha och inget annat passar... *suck* Sådana är dom ibland.

I vilket fall killar så har jag redan löst det, byggde ihop ett eget script och det blev jättebra. Skulle bara vara lite bekväm...men det gick inte. ;)

Tack ändå. :)

255 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
129 ms — hämta forumlista (db)
125 ms — hämta statistik (db)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)