Hej!
Om backgrunden i <td> är #FFFFFF vill jag att när man klickar på den skall den byta till #FFCC33. Är den #FFCC33 skall den byta till #FFFFFF när man klickar på den.
Så smidig kod som möjligt, helst en funktion eftersom det är 36 stycken <td>.
7 svar · 399 visningar · startad av asp
Hej!
Om backgrunden i <td> är #FFFFFF vill jag att när man klickar på den skall den byta till #FFCC33. Är den #FFCC33 skall den byta till #FFFFFF när man klickar på den.
Så smidig kod som möjligt, helst en funktion eftersom det är 36 stycken <td>.
<script type="text/javascript">
function switchbg(obj){
obj.style.backgroundColor=(obj.style.backgroundColor.toLowerCase()=="#ffffff"||obj.style.backgroundColor.toLowerCase().replace(/ /g,"")=="rgb(255,255,255)")?"#ffcc33":"#ffffff";
}
</script>
<table style="border:solid black 1px;">
<tr><td style="background-color:#ffffff;" onclick="switchbg(this);">En cell</td></tr>
<tr><td style="background-color:#ffffff;" onclick="switchbg(this);">En cell</td></tr>
</table>
Om någon undrar är rgb-alternativet för Mozilla-baserade webbläsare som automatiskt översätter hex->decimal.
Fungerar hyfsat.
Man måste klicka två gånger för att få den orange första gången. Sedan så fungerar det med varannan.
Kan man göra likadant på länkar, fast göra dem fetstilta?
Edit: För mig så blir dom oranga vid första musklicket, även i Mozilla.
Jag som skrev bgcolor istället för i style. Problemet löst.
Silfver: Vill du göra länkarna fetstila när man klickat på dem?
a:visit {color:black;font-weight:bold;}
asp skrev:
Jag som skrev bgcolor istället för i style. Problemet löst.
Silfver: Vill du göra länkarna fetstila när man klickat på dem?
a:visit {color:black;font-weight:bold;}
Nåt i den stilen. Men när man klickar på en annan länk så är dom fortfarande fetstilta. Vill endast ha en fetstilt åt gången om du förstår vad jag menar :) Använder PHP också, så det blir lite klurigt.
<script type="text/javascript">
var current=false;
function switchlink(obj){
if(current)
current.style.fontWeight="";
current=obj; obj.style.fontWeight="bold";
}
</script>
...
<a href="sida.asp" onclick="switchlink(this);" target="framenamn">länk</a>
Jojoxx skrev:
<script type="text/javascript"> var current=false; function switchlink(obj){ if(current) current.style.fontWeight=""; current=obj; obj.style.fontWeight="bold"; } </script> ... <a href="sida.asp" onclick="switchlink(this);" target="framenamn">länk</a>
target="framenamn">
Måste man använda iframes? Eller är jag bara dum nu? :L