webForumDet fria alternativet

XHTML strict + css + <TD>

3 svar · 270 visningar · startad av tronez

tronezMedlem sedan juli 2001728 inlägg

Skulle vilja ha hjälp med ett problem som uppstått.

När jag i gör mina tabeller i DW, så kan jag ju välja vilken WIDTH den ska ha. Jag fixade mina <td> i den storleken jag ville ha dem i, och kollade i browsern, allt såg fint ut. Men allmänt känt så finns ju inte width med i Strict, så jag gjorde massa grejer i css:

td.w117{
	width: 117px;
}
td.w98{
	width: 98px;
}
td.w100{
	width: 100px;
}
td.w103{
	width: 103px;
}
td.w66{
	width: 66px;
}

dessa tal fick jag när jag gjorde tabellen i DW, men nu när jag har de i CSS å ska kolla på sidan i Browsern så flyttar sig menyn när man drar musen över...

Någon som vet hur man ska lösa detta, det borde ju finnas ettt bättre sätt än på det här viset jag försökt med

<table border="0" class="menytext">
        <tr>
          <td class="omout w117" onclick="window.location.href='om.htm'"        onmouseover="this.className='onm';"   onmouseout="this.className='omout';">Information</td>
          <td class="omout w98" onclick="window.location.href='recept.htm'"    onmouseover="this.className='onm';"   onmouseout="this.className='omout';">Recept</td>
          <td class="omout w100" onclick="window.location.href='rabatter.htm'"  onmouseover="this.className='onm';"   onmouseout="this.className='omout';">Rabatter</td>
          <td class="omout w103" onclick="window.location.href='gastbok.htm'"   onmouseover="this.className='onm';"   onmouseout="this.className='omout';">G&auml;stbok</td>
          <td class="omout w66" onclick="window.location.href='lankar.htm'"    onmouseover="this.className='onm';"   onmouseout="this.className='omout';">L&auml;nkar</td>
        </tr>
      </table>

/r: kan ju även skicka länken så ni förstår hur det blir

HÄR

Problemet uppstår bara en gång, sen blir den fast? mkt konstigt

icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg

Jag tror att jag skulle lösa det så här :)

[red]
<table  class="menytext">
        <tr>
          <td class="w117" onclick="window.location.href='om.htm'" style='cursor: hand;cursor: pointer;' onmouseover="this.style.backgroundColor='#80BFFF';"   onmouseout="this.style.backgroundColor='#B0D8FF';">Information</td>
        </tr>
      </table>
[/red]

En liten parantes är att du inte kan ha border='0' i ett strict dokument ;)

mv icaaq

/Red. La dit så att man ser att det är en länk.

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm...

Problemet verkar vara det att scripten i dina onmouseover och onmouseout på något sätt ersätter de två klasserna du har lagt in från början med en.

exempel:

<td class="omout w117" ...>

påverkas av scriptet

this.className='onm'

i onmouseover - och då verkar w117 försvinna ur class-deklarationerna.

Någon i Javacsript-forumet som har en susning om hur man ersätter en av två deklarerade klasser med Javascript för det här exemplet (och "rätt" klass dessutom) ;)

Tråden flyttas från HTML, XHTML & CSS

tronezMedlem sedan juli 2001728 inlägg

ska prova det icaaq.

jag har border="0" på flera ställen i tabellerna, å det valideras som strict??

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)