Hej
Sitter och klurar, har en Flashfilm och ovanpå den skulle jag vilja ha en bild, i en div el. liknande.
HAr sökt massor här på wF, men hittar inget som funkar, har provat flera olika grejjer nu.
Går det överhuvudtaget att lägga något ovanpå en Flash, jag tycker det vore konstigt om det gick, men det lönar sig alltid att fråga, tack tack ;)
Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg Jag är ytterst tveksam till att det går. Det du skulle kunna hitta på är att göra flashfilmens bakgrund transparent och därigenom åstadkomma ett liknande resultat.
:)
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg Alla trådar som jag kan hitta om detta (4-5 stycken) säger att det är omöjligt.
Precis, det var som jag misstänkte då ;)
Har iaf. löst det på annat sätt, olika banners laddas in dynamsikt och slumpas fram m.h.a XML Objektet.
Det funkar, så kör på det istället.
Det är visst möjligt. Man måste bara sätta ett attribut som heter wmode till transparent. Exempel:
...
<param name="wmode" value="transparent">
...
alt
<embed wmode="transparent"...
Mer info finns på macromedias hemsida: http://www.macromedia.com/support/flash/ts/documents/wmode.htm
Edit: Detta sätt kan göra din sida lite långsammare, samt att det inte funkar i alla webbläsare, och det kräver Flash 6 hos din besökare.
Jo, jag vet hur wmode funkar, men mitt problem är att få en bild att ligga ovanpå flashfilmen, med wmode får flashen genomskinlig bakgrund och precis som du säger funkar det bara i vissa läsare, endast IE vad jag vet.
Som jag nämnde ovan, jag laddar in alla banners dynamsikt via XML objektet.
Exakt vad är det som inte fungerar när du lägger över en bild över en flash? Fungerar för mig när jag använder mig av wmode.
Testat i IE och Mozilla Firefox.
Hmm, jasså. Kan du visa mig koden du använder då för att få det att funka??
Hoppas att jag förstod dig rätt nu. Div med bild (och text) i över flash...
http://member.webforum.nu/5113/flash.html
Hmm, jo, det var faktist precis såhär jag menade från början. Jag provade exakt samma grej som du du gjort, men den ville inte, problemet kanske var att jag hade min <div> innan Flash'en och inte efter som du gjort.
I det här fallet behöver jag ju inte längre ha ngn div ovanför flashen, löste det med en textfil, dynamiskt inladdade bilder samt XML objektet i Flash för att få till min Bannerrotation.
Men det kan vara bra att ha i framtiden ngn gång, tack !
Mika3lMedlem sedan nov. 20018 492 inlägg Enligt mina egna erfarenheter att åstakomma en likadan sak så går det dessvärre inte ha ha något i ett lager ovanför en Flashfilm, den lägger sig alltid över. :l
Mika3l skrev:
Enligt mina egna erfarenheter att åstakomma en likadan sak så går det dessvärre inte ha ha något i ett lager ovanför en Flashfilm, den lägger sig alltid över. :l
Provade du min länk ovan?
Mika3lMedlem sedan nov. 20018 492 inlägg
PepeJeria skrev:
Mika3l skrev:
Enligt mina egna erfarenheter att åstakomma en likadan sak så går det dessvärre inte ha ha något i ett lager ovanför en Flashfilm, den lägger sig alltid över. :l
Provade du min länk ovan?
Nej, var rätt länge sedan jag försökte. ;)
Det kan säkert gå, men knappast i alla webbläsare, dessvärre (fast skulle ni komma på ett sätt så skulle jag vara jäkligt imponerad ;) ). :l
Mika3l skrev:
Det kan säkert gå, men knappast i alla webbläsare, dessvärre (fast skulle ni komma på ett sätt så skulle jag vara jäkligt imponerad ;) ). :l
Fungerar i IE och Netscape/Mozilla, tyvärr inte i Opera. Safari vet jag inte om, eftersom jag tyvärr inte har en MAC. Vore intressant att veta.
Mika3lMedlem sedan nov. 20018 492 inlägg Oh, missade att det fungerade i Netscape/Mozilla, va bra. ;) :) :bire
Vilka version av Opera är det testat på?
Testat i Opera 7.23 och 7.5 Preview 2 utan framgång.
Mika3lMedlem sedan nov. 20018 492 inlägg Synd. :l
Borde ju fungera i dom senare versionerna iaf tycker jag, men men, man får väl tänka på att den är norsk. §e §jr ;)