nu använder jag detta för att byta ut färgen vid mouseOver
<tr bgcolor="#F1F2A3" onMouseOver="this.style.backgroundColor='#F6D29E';" onMouseOut = "this.style.backgroundColor = '#F1F2A3';">
men, jag har en checkbox i samma <tr> sträng, och jag skulle vilja att denna rad blev en annan färg (vid mouseover) om man kryssat i checkboxen.
Vad vet inte vad jag ska söka på för att hitta detta..
Vore tacksam för lite hjälp!! :D
dectgapMedlem sedan sep. 20021 655 inlägg <table>
<tr
onmouseover="this.style.background=(document.getElementById('fargval').checked)?'red':'blue';"
onmouseout="this.style.background='transparent'">
<td style="border: solid; width: 50px"><input type="checkbox" id="fargval" /></td>
</tr>
</table>
Är checkboxen ikryssad blir raden röd; annars blå.
tackar.. ska testa med en gång!
tänkte på en annan sak med..
går det att göra likadant fast med bakgrunden istället för mouseover?
jag har ett script som man kan träna svenska på.. :) (för japaner) och om man skrivit in fel ord blir bakgrunden på <tr> röd men om detta ord som dom skrivit nu också är rätt (om ordet har felra motsvarande ord i japanska) så skulle jag vilja att bakgrunden i <tr> taggen skulle hoppa över till grön istället när man klickar i rutan..
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Fattar inte riktigt men här är kanske en början
<script>
function wordcheck(id,str){
if(document.getElementById(id).value==str) {
document.getElementById(id).style.background='green';
}else{
document.getElementById(id).style.background='red';
}
setTimeout('document.getElementById(\''+id+'\').style.background=\'white\'', 1000);
setTimeout('document.getElementById(\''+id+'\').value=\'\'', 1500);
}
</script>
<table>
<tr>
<td>MatsuKalliki:<input type="text" id="ett" /><button onclick="wordcheck('ett','Kalle')">Testa!</button></td>
</tr>
<tr>
<td>Kirusiruda:<input type="text" id="tva" /><button onclick="wordcheck('tva','Olle')">Testa!</button></td>
</tr>
<tr>
<td>Svennibinnibi:<input type="text" id="tre" /><button onclick="wordcheck('tre','Svenne')">Testa!</button></td>
</tr>
</table>