Vet inte riktigt om jag postar i rätt tråd men jag chansar.
Jag har skapat en websida åt min klubb. Denna sida använder sig av en java applet för att växla mellan några bilder. Hur laddas dessa bilder? Laddas alla bilder in innan den första visas? Jag är lite orolig för att det kan gå lite långsamt att ladda bilderna om man har en långsam uppkoppling...
Se http://mattiasnordin.net/ju-jutsu/
(appleten är längst nere. Det ska ta ca 10 sek innan nästa bild visas)
Även tacksam om ni kommenterar om siten känns segladdad...
Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg Det beror helt och hållet på hur appleten är kodad, men troligtvis "laddas de in" då den initialiseras.
:)
Grrr... Det borde innebära att det är en ful grå tom box där till dess att alla mina tre bilder är laddade. Är det någon som kan testa med en slö internetförbindelse? För mig går det ju liksom snabbt eftersom man sitter på bredband...
Om du vill kan jag fixa ett skript som går snabbare att ladda och som inte är lika trögt i fadningarna. Vad sägs?
Hur kan jag tacka nej till det ;-)
I förekommande fall användes lämpligen interjektionen "nej" ;-)
Här är ett utkast. Ladda ner och kolla vad du tycker(Jag vill gärna ha fededback). Visserligen finns ännu inget stöd för annat än IE (I alla fall inte så att bilderna fadeas.)
Ladda ner
Den fungerar väldigt bra på min Msie 6.x browser! Skönt att slippa den fula applet loading boxen. Har du verifierat vad som händer om man använder en udda webbrowser, typ Netscape?
Hur laddas bilderna? Om vi säger att första bilden är 1Mb och andra är 10Mb. Visas den första bilden fastän bild nummer 2 inte är färdigladdad?
I övrigt KANON !
Skriptet triggas av window.onload. Alltså syns ingenting förrän sidan är färdigladdad. (Ingenting betyder att man ser bakgrunden på sidan)
Skriptet i sitt nuvarande skick ska fungera både på Netscape 6(mozilla) och Opera, dock utan fadeningar. Jag har uppgraderat skriptet så att det fadear även på mozilla, men det ligger föö närvarande hemma (Är fortfarande i skolan)
Jag laddade precis ner din slideshow nitro2k01. Tack.
Går det på något sätt att undvika windows.onload? Det skulle vara trevligt att scriptet börjar fada den första bilden direkt den är inladdad. Säg att man har 30 bilder som ska fadas är det inte så kul att vänta på att alla är färdigladdade.
:)
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Tråden flyttas från HTML, XHTML & CSS till ett mer scriptinriktat forum av eder vänlige moderator.
Datron hängde sig när jag skulle ladda upp filen,så jag orkar inte ta om allting, men slideshow-skriptet är ute i ny version som uppfyller dina önskningar. Kul att se att du använder skriptet Mattias, ska bli intressant att se hur många bilder du tänker lägga i skriptet!