bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg Hej alla glada!
Har ett formulär som validerades med javascript. Det funkade. Jag satte scriptet på en form som hette contact och bytte alla namn i scriptet till contact. Det slutade fungera. Varför? Är contact reserverat? I så fall, vilka andra ord är reserverade så man vet det? Finns det någon som skrivit ihop en lista? :)
Mvh, Sebastian
Visa koden, för jag tror dig inte.
dectgapMedlem sedan sep. 20021 655 inlägg Re: Formvalidate-fel
bassebhu skrev:
Är contact reserverat? I så fall, vilka andra ord är reserverade så man vet det? Finns det någon som skrivit ihop en lista? :)
Visst finns det en lista, fast "contact" är inget reserverat ord.
http://devedge.netscape.com/library/manuals/2000/javascript/1.5/reference/keywords.html
bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg function validate() {
var name = document.contact.name.value;
var email = document.contact.email.value;
var message = document.contact.message.value;
if((name.length != 0) && (email.length != 0) && (message.length != 0)) {
document.contact.submit();
} else {
alert("Var god fyll i alla fält");
}
}
// [...] form med alla fält
<a href="javascript:validate();">Skicka</a>
Tycker också det verkar skumt.
/R wF delar upp javascript själv. inget mellanslag där.
dectgapMedlem sedan sep. 20021 655 inlägg Visa html-koden för formuläret också.
bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg haha ok, ska skicka när jag kommer hem. men det är skumt. antingen spelar dreamweawer mig ett spratt eller så har jag bara otur. servern kan det ju inte vara. lustiga är att jag har för mig att det funkat förut och jag kan inte minnas att jag ändrat något sen dess. var både fel för mig och andra när jag testade igår.
jag är inte helt blåst. det enda jag bytte var contact till kontakt i form-namnet!!!!!
samt alla document.contact till document.kontakt i scriptet.
men men. postar koden sen. måste ju ha reda på felet.
dectgapMedlem sedan sep. 20021 655 inlägg Jag kan tänka mig att du har ett formulärsfält som heter "submit" (alltså: <input name="submit" ... >), och då blir det fel när du försöker köra document.contact.submit();.
Lösningen på det problemet är helt enkelt att du byter namn på det fält som heter "submit".
Men det är bara en gissning.