MickeA.comMedlem sedan feb. 20034 528 inlägg
Hej
Nu har jag tillbringat de senaste 20 minutrarna åt att söka här på wF, kanske jag söker med fel argument, menmen...
Jag håller på med en hemsida iaf. där de som är medlemmar kan ladda upp sina egna bilder i ett gemensamt galleri.
Bilderna listas i form av länkar.
När man nu trycker på en länk, då skall en popup öppnas med bilden inuti. popup'en skall bli centrerad + att fönsterstorleken ska vara samma som bildens storlek.
Hittade ett script här när jag sökte, men fick det inte att funka med det, samt att det var massa, säkerligen onödiga kodsnuttar som inte jag behöver.
Så hjälp med det här skulle jag verkligen behöva, tack tack ;)
cyprysMedlem sedan dec. 20003 105 inlägg
'Javascriptdelen
<script language="javascript">
function fonster(URL, x, y, scroll)
{
newwin=window.open(URL, "NewWin", "toolbar=no,location=no,directories=no,status=no,menubar=no,scrollbars=" + scroll + ",resizable=no,fullscreen=no,width=" + x + ",height=" + y + "");
}
</script>
Och anropas med
<a href="javascript:fonster('bild.asp?id=12345', '800', '600', 'no')">
Sen måste du självklart ta ut storleken på bilden.
Det gör du olika beroende på vilket serverspråk du använder.
Hmm, har du uppfattat mig rätt nu?
Jag vill alltså ha en ruta som *automagiskt* anpassar storleken efter bilden.
<body style="background-image: url('../upload/uploaded/<%=Request.Querystring("PicNr")%>'); background-position: top left; background-attachment: fixed; background-repeat: no-repeat;" onclick="window.close(self);">
</body>
Filnamnet tas ut från databasen och skickas vidare till sidan i Querystringen.
Mitt problem alltså; Anpassa storleken automatiskt.
JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg
Tack, det där ser jättebra ut, men en fråga, kan jag inte ta bort alla document.write o lägga allt direkt som en funktion? Ska prova lite, men det är precis såhär jag menar iaf. ;)
Glöm det jag sa tidigare, det här funkar kanon, tack.
Förresten, modifierade lite, hoppas det inte gjorde ngt...? det jag gjorde var att lägga in "<title>" + namn + "</title>" osv... och la till ("titel", this.href).
Så att man får olika title på varje ruta.
Tack !!!