webForumDet fria alternativet

ladda sida i annan frame med onchange

2 svar · 208 visningar · startad av daniel_ra

daniel_raMedlem sedan jan. 2002381 inlägg

Har lite problem.. Bifogar lite kod för att ni skall se hur frames är uppbyggda:

<frameset border=0 frameSpacing=0 rows=70,*,15 frameBorder=0>
  <frame name="overst" target="mitten" src="meny.asp" marginWidth=0 marginHeight=0 frameBorder=0 noResize scrolling=no>
  <frame name="mitten" target="underst" src="huvudsida.asp" marginWidth=0 marginHeight=0 frameBorder=0 noResize scrolling=no>
  <frame name="underst" src="botten.asp" marginWidth=0 marginHeight=0 frameBorder=0 noResize scrolling=no target="_self">
  <noframes>
  <body>

<p>På den här sidan används ramar som inte stöds av din webbläsare.</p>

</body>
  </noframes>
</frameset>

I den översta framen är menyn. Då jag använder en vanlig länk så öppnas denna sida i mittenframen utan att jag anger target. När jag dock gjorde en combobox med onchange och bara skrev dit länken utan target så öppnas den i samma frame. Med this antar jag att det menas samma frame, eller? för iså fall behöver jag ändra lite i min onchange. Någon som vet hur:

<select name="meny" onChange="location.href=this.options[this.selectedIndex].value;" style="font-family: Verdana; font-size: 8pt" size="1">
<option value="0">--------Menu-------</option>
<option value="sidaett.asp">Movie</option>
<option value="sidatva.asp">Movie</option>

</select>

Jag vill alltså att sidan skall öppnas i mitten framen, inte i samma som menyn.

SebbeMedlem sedan jan. 20032 285 inlägg

Sök och du skall finna!

daniel_raMedlem sedan jan. 2002381 inlägg

jag har visst lite problem med att söka, kolla de men hittade ingenting. Kanske borde jag öva på sökteknik. Det verkade lösa mitt problem, tack så mycket för hjälpen!! =)

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)