CalevanMedlem sedan maj 20031 173 inlägg Hej!
Jag har ingen koll på hur en ifsats är uppbyggd i javascript... vad är det jag har missat?
i funktionen ska först namnet (gb.namn) kollas upp, om det inte finns något så ska felmedelanet skrivas och return false genomföras.
går den igenom namnkollen så ska den till text kollen (gb.text) och samma sak om inget finns.
om den dock kommer igenom båda dessa så ska submit knapen disablas. Men det funkar inte... skriver man in ett namn och inget mer så går den igenom skriptet som om det vore ok...
någon som ser felet?
<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">
<!--
function checkform()
{
if (document.gb.namn.value=='')
{
alert('Skriv ditt namn');
return false;
}
elseif (document.gb.text.value=='')
{
alert('Men... nu ska väll skriva något?');
return false;
}
else
{
document.gb.Submit.disabled = true;
return true;
}
}
// -->
</SCRIPT>
tack!
dectgapMedlem sedan sep. 20021 655 inlägg Skriv else if istället för elseif.
CalevanMedlem sedan maj 20031 173 inlägg function checkform()
{
if (document.gb.namn.value=='')
{
alert('Skriv ditt namn');
return false;
}
else if (document.gb.text.value=='')
{
alert('Men... nu ska väll skriva något?');
return false;
}
else
{
}
}
nu ser koden ut så här. när man skrivit något i gästboken anropas den och om man inte skrivit namn eller text så varnar den. dock så verkar det som den avbryter ändå, för jag får inte in något i databasen... när jag bara tar bort hela funktionen så funkar det, så felet ligger i koden ovan. någon idé?
tack! (det börjar bli sent)
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Du kan inte använda namnet "Submit" på submit-knappen. Byt namn på den så borde det fungera.
CalevanMedlem sedan maj 20031 173 inlägg tack!
nu fungerar det! ett annat problem jag hade var att
tar bort så att inte submit informationen skickas med i querystringen, vilket var det jag kollade efter när ett inlägg skulle skrivas. men nu funkar det.
tack!
J.N.Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg HEJ!
Jodå, man borde kunna döpa sin submit-knapp till Submit. Dock, Submit och submit är inte samma sak i javascript, det kan medföra stora problem...
Själv har jag nuförtiden med samma kodsträng
form.submit.disabled = true;
för att slippa dubbelpostningar.