hur gör man om man vill att när man "uppdaterar en sida" i ex. ett val i dropdownmeny, så skall den inte hoppa upp högst upp på sidan utan stanna på en vi position på sidan??
ngn?
7 svar · 261 visningar · startad av MizzK
hur gör man om man vill att när man "uppdaterar en sida" i ex. ett val i dropdownmeny, så skall den inte hoppa upp högst upp på sidan utan stanna på en vi position på sidan??
ngn?
Vanligtvis och bäst gör du det via ett serverside-språk. Ex asp, vilket jag har för mig att du har tillgång till:
<form action="x.asp" method="post">
<input type="text" name="mytext" value="<%=request.form("mytext")%>"/>
<select name="myselect" onchange="this.form.submit();">
<option value="ett"<%if request.form("myselect") = "ett" then%> selected="selected"<%end if%>>Ett</option>
<option value="två"<%if request.form("myselect") = "två" then%> selected="selected"<%end if%>>Två</option>
<option value="tre"<%if request.form("myselect") = "tre" then%> selected="selected"<%end if%>>Tre</option>
</select>
</form>
att den skall byta sida har jag inga problem med utan.. att jag vill i mitt kontaktforulär skall det när man uppdaterar sidan genom att välja ett val i dropdown menyn hamnar i mitten av sidan..
Detta lilla script kanske kan hjälpa? Se till att det inte krockar med andra script som använder onload/onunload på sidan. Scriptet sparar scroll-position för x/y och oavsett hur du laddar om sidan så kommer den att ställa sig på samma ställe igen.
<script type="text/javascript">
window.onunload=function(){
var scrollx=(document.all)?document.body.scrollLeft:pageXOffset;
var scrolly=(document.all)?document.body.scrollTop:pageYOffset;
document.cookie="scroll="+scrollx+","+scrolly;
}
window.onload=function(){
var cookies=document.cookie.split("; ");
for(var n=0;n<cookies.length;n++){
if(unescape(cookies[n].split("=")[0])=="scroll"){
var scrollx=unescape(cookies[n].split("=")[1]).split(",")[0];
var scrolly=unescape(cookies[n].split("=")[1]).split(",")[1];
window.scrollTo(scrollx,scrolly);
}
}
}
</script>
Flytt till JavaScript-forumet?
kommer det att göra.. finns det inget annat alternativ. ingen enkel html?
html tillhandahåller inte så mycket egen interaktivitet i den bemärkelsen. Enda motsvarigheten i ren html som flyttar scroll-offseten på sidan är ankare (<a name="foobar"...) som du länkar till med "#foobar", men då måste du som sagt länka dit du ska. Gör du en reload hamnar du på föregående ställe.
Tråden flyttas från HTML, XHTML & CSS