webForumDet fria alternativet

Länk med javascript, snälla hjälp!

8 svar · 922 visningar · startad av jvc_man

jvc_manMedlem sedan okt. 2003165 inlägg

Tjena!

Jag har följande länk på min hemsida:

<a href="javascript:Visa('<%=RecSet("Bild")%>','<%=RecSet("Width")%>','<%=RecSet("Height")%>');"><% =RecSet("Namn") %></A>

Dock så vill jag (måste jag) skicka ett till värde i denna länk som kan användas som Request.Querystring i ASP...

Vet någon hur man kan lägga till detta, ex. avgränsa javascriptet med AND eller & eller liknande...

Alltså, i länken ovan så skall jag länka till ett javascript samt skicka ett till värde (Querystring)...

Hoppas någon kan hjälpa mig snabbt..

Mvh Björn M

Kan ingen hjälpa mig, annars skulle man kanske också kunna skicka något via javascriptet, så att man sedan kan kontrollera om något värde har skickats i ex. Test strängen...

Please, help!

Mvh Björn M

Kan ingen hjälpa mig, ser ju att det finns flera inloggade i forumet, och ni fixar säkerligen en bra lösning om ni kollar över problemet...

=/

Mvh

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Detta är ett forum, inte någon supportcentral där folk får betalt för att jobba. Så fort någon som har kunskaperna ser din fråga och har tid att svara så får du förmodligen ett svar. Det går inte fortare för att du stressar.

JohnsenMedlem sedan juli 2000836 inlägg

Du lämnar ju inte särskilt mycket information som gör att du kan bli hjälpt. Hur ser din funktion Visa ut tex?

Här kommer fullständig kod:

<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">
<!-- Göm skriptet
browserName = navigator.appName;
browserVer = parseInt(navigator.appVersion);
ns3upp = (browserName == "Netscape" && browserVer >= 3);
ie4upp = (browserName.indexOf("Microsoft") >= 0 && browserVer >= 4);

function Visa(bildNamn,widt,heig) {
document.bild.width = widt;
document.bild.height = heig;

if (ns3upp || ie4upp) {
imgOn = ("" + bildNamn);
document.bild.src = imgOn;
}

document.getElementById('stor').href = bildNamn.substr(0, bildNamn.length - 4) + "(big)." + bildNamn.substr(bildNamn.length - bildNamn.indexOf(".") + 1, bildNamn.length) + "gif";
}

-->

</SCRIPT>

<a href="javascript:Visa('<%=RecSet("Bild")%>','<%=RecSet("Width")%>','<%=RecSet("Height")%>');"><% =RecSet("Namn") %></A>

Anledningen till att jag fick detta problem är att jag har gjort en sökfunktion på sidan, allt funkar fint om man klickar fram i kategorierna till en lista med namn och sedan klickar på namnet för att få fram en bild som också sedan går att förstora.
Men om man söker på namn så får man fram en lista också där man skall kunna klicka på namnen för att få fram en bild...

Dock funkar inte detta med anledning av att sökfunktionen inte är ihopbyggd med den vanliga funktionen som tar hand om listorna med namnen och bilderna m.m.

Därför vill jag kunna skicka ett värde, en querystring i samma länk (a href) som jag använder ett javaript i redan, detta skulle eventuellt kunna lösa problemet...

Jag vet att detta låter mycket krångligt och inte riktigt lättförståndligt, men det är som sagt ganska mycket kod och allt är i asp...

Hoppas någon förstår någerlunda vad jag menar och är ute efter...

Många vänliga hälsningar Björn

JohnsenMedlem sedan juli 2000836 inlägg

Antingen tänker du tokigt, eller så förstår jag illa.
Querysträngen fyller ju bara ett syfte när du submittar länken och när du gör det tappar ju det klientbaserade javascriptet sin funktion om du inte öppnar länken i en ny sida.
Men det finns ju flera sätt att lösa det på...

Alt 1:

<a href="[b]sidan.asp?qString=din query[/b]" [b]onclick=[/b]"javascript:Visa('<%=RecSet("Bild")%>','<%=RecSet("Width")%>','<%=RecSet("Height")%>');" [b]target="_blank"[/b]><% =RecSet("Namn") %></A>

Alt 2:

function Visa(bildNamn,widt,heig[b],qString[/b]) {
	document.bild.width = widt;
	document.bild.height = heig;
	if (ns3upp || ie4upp) {
		imgOn = ("" + bildNamn);
		document.bild.src = imgOn;
	}
	document.getElementById('stor').href = bildNamn.substr(0, bildNamn.length - 4) + "(big)." + bildNamn.substr(bildNamn.length - bildNamn.indexOf(".") + 1, bildNamn.length) + "gif";
	[b]window.open('sidan.asp?qString=' + qString)[/b]
}

<a href="javascript:Visa('<%=RecSet("Bild")%>','<%=RecSet("Width")%>','<%=RecSet("Height")%>'[b],'din query'[/b]);"><% =RecSet("Namn") %></A>

Hej!

Tack, du fattade ungefär vad jag menade, dock:

alt1. gör att det öppnas ett nytt fönster och inte laddas i ram: main.

alt2. gör så att (det efter jag ändrat blank till main) main.asp laddas om i ramen main, så först kommer bilden upp sedan laddas sidan om och bilden försvinner...

Inte riktigt korrekt, och själv kommer jag ej på någon lösning, inte heller genom att ändra dina funktioner, är så knäckt efter suttit nästan en hel dag med typ samma problem...

=(

Hoppas någon kan utveckla nu när ni vet exakt vad jag menar...

Mvh Björn

Tack för all hjälp, har dock fixat problemet på ett annat sätt!

Mvh Björn

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)