Hej o tack för ditt svar
I.
1) Ja, oavsett var jag befinner mig i sidan i höjdled, att så länge man ser länken och klickar på den så att lagret ska visas, så ska lagret vara centrerat efter fönstrets (framens) storlek.
2) Jo, det var precis det jag menar, att man skapar lagret. Min idé var att återställa div:en som den var från början. Skriptet som jag använde, alltså nedanstående fungerar 99%:
function hideCenteredLayer(){
document.getElementById('createLayerHere').innerHTML='<div id="createLayerHere"></div>';
}
Vad den förväntas göra är att den "resettar" värdena inne i div till vad de var innan.
Det funkar som sagt 99% - det som blir fel är när hide-koden körs, så känns det som om det skapas en tomrum som inte fanns där innan.
Se på detta exempel:
https://www.3d.stenebyskolan.se/haider/test/imglayer.htm
Du skriver att jag borde köra med visibility="hidden". (Eftersom div:en kommer att återanvändas så att den blir en bildbehållare, kommer jag inte att köra visibility="visible", utan istället makeCeneteredLayer(...);)
Det var det första jag kom att tänka på. Först trodde jag, att det inte skulle gå, eftersom makeCeneteredLayer() kanske inte kunde hitta div:en efter att jag lagt in värdet vis.="hidden".
Då kom jag på tanken som jag skrev ovan - att man bara kunde "resetta" div:en, så borde det ju funka. Men icke.
Ska jag köra med style:hidden-lösningen i alla fall?
tillägg: jag upptäckte, att om man skapar ett lager, döljer det, skapar det igen, så kommer flera div:ar att skapas ovanför varandra. Då är kanske div-resett lösningen ändå bäst. Men hur??
Klicka på alert-länken
https://www.3d.stenebyskolan.se/haider/test/imglayer.htm
OBS Det kan vara jag som fattat det hela fel. Nu i efterhand har jag upptäckt att när man trycker på alertern allra först, så står det inget.
Klickar man på ta bort, och sen på alertern så kommer div-taggen fram. Men div:en fanns ju redan innan i dokumentet.
II.
Okej, det var mycket användbart att veta att document.getElementById funkar till fler saker - det löste ett av mina problem.
Men kan du förklara kort hur det fungerar?
Jag känner till: document.getElementById('id-namn').innerHTML = ["nån text"];
Istället för "=" så använde du "+=" - vad innebär det, och finns det fler alternativ?
Dessutom vet jag inte om man måste använda klammer, alltså ["nån text"]