urban_hahneMedlem sedan maj 2003153 inlägg
Jag har flera radioknappar i grupp och vill skicka med den som är vald till näsa formulär via href enligt nedan.
<area shape="poly" alt="Norrbotten" coords="136,12,142,12..." onclick="href='selectedTbl.asp?lanNr=24&kategoriNr='+document.form1.kategoriNr.value+'&sokstrang='+document.form1.sokstrang.value+'&aktivitet='+document.form1.typRadio.value;" title="Norrbotten" />
alla fältvärden kommer över till nästa doc utom typRadio.value
request(aktivitet) ger felet "undefined"
vad är det för fel.
dectgapMedlem sedan sep. 20021 542 inlägg
Istället för att säga "jag vill ha värdet från radioknappsgruppen namn" får du säga "jag vill ha värdet ifrån den radioknapp i gruppen namn som är markerad", och för att få reda på vilken som är markerad loopar du enklast genom alla knapparna.
T ex:
<script type="text/javascript">
function visaRadio(theForm){
var selectedValue;
for(var i=0; i<theForm.frukt.length; i++){
if(theForm.frukt[i].checked){
selectedValue = theForm.frukt[i].value;
}
}
alert(selectedValue);
}
</script>
...
<form>
<input type="radio" name="frukt" value="banan" />
<input type="radio" name="frukt" value="äpple" />
<input type="radio" name="frukt" value="päron" />
<input type="radio" name="frukt" value="melon" />
<input type="radio" name="frukt" value="apelsin" />
<input type="button" onclick="visaRadio(this.form)" value="Visa vald" />
</form>
Det blir alltså absolut enklast om du skapar en funktion som hämtar värdena från formulärsfälten.
Nu är jag ingen expert på javascript så jag måste fråga hur jag skriver i href för att få med mig värdet till nästa formulär. Nu ser frågesträngen ut så här:
<.....onclick="href='selectedTbl.asp?lanNr=24&kategoriNr='+document.form1.kategoriNr.value+'&sokstrang='+document.form1.sokstrang.value+'&aktivitet=här skulle radiovariabeln in />
Jag har ju redan en onKlick här så man ska väl anropa funktionen härifrån antar jag innan man hoppar till nästa form med frågesträngen. Men jag klarar inte ut hur man ska skriva. Själva subrutinen har jag testat och den är ju ok.
Det löste sig. Jag lade anropet till funktionen i onClick på radioknapparna. Sedan lade jag reultatet i ett hidden fält som jag refererade i frågesträngen. Man kunde säkert lägga in variabel direkt i frågesträngen men jag fick inte till den rätta syntaxen.
(Kunde ju vara intressant att veta hur den skulle se ut).
Jag provade med:
mittdocument.minform.minvariabel (med variabeln i mitthiddenfält)
men det funkade inte. Däremot mittdocument.minform.mitthiddenfält.value
skrev lite fel i förra inlägget.
(med variabeln i mitthiddenfält) hör till sista meningen förståss.