S Smultron Medlem sedan juli 2002 423 inlägg Frågan 1 dec. 2003 18:07 #1 Hur gör jag för att lägga till en text i en textarea?
ex. jag skriver en text sen vill jag ha in en redan färdig grej på sidan, då så trycker jag på en knapp och lite text läggs till i textarean som jag redan skrivit i.
den gamla texten skall finnas kvar också
dectgap Medlem sedan sep. 2002 1 655 inlägg <form name="formNamn">
<textarea name="textareaNamn"></textarea>
</form>
<a href="#" onclick="document.formNamn.textareaNamn.value+=' Mer text.';">Lägg till text</a>
S Smultron Medlem sedan juli 2002 423 inlägg mm tack men när man tryckt på knappen skall den ändras med?
hur gör jag det då
dectgap Medlem sedan sep. 2002 1 655 inlägg I rubriken skrev du "länk", och i inlägget skrev du "knapp" - var det en länk du menade?
På vilket sätt menar du att knappen (länken?) ska ändras när man har tryckt på den?
S Smultron Medlem sedan juli 2002 423 inlägg <input type="button" value="[bold]" onClick="document.formname.textname.value+= 'ny text1'">
när man trycker först gången
<input type="button" value="[/bold]" onClick="document.formname.textname.value+= 'ny text2'">
lättare att förstå att värdet och texten som skall skrivas användras på knappen eller om man har en länk så ändras texten i länken och valuet för det som läggs in i textarean...
dectgap Medlem sedan sep. 2002 1 655 inlägg Finns det bara två alternativ (text på knappen och text som läggs till i textarean) - ett som gäller första gången man trycker på knappen och ett annat som gäller ifall man trycker på knappen fler gånger?
I så fall kan du skriva så här:
<form name="formNamn">
</form>
<script type="text/javascript">
var insertText = "Text1";
</script>
<a href="#" onclick="document.formNamn.textareaNamn.value+=insertText; this.innerHTML='Text 2'; insertText='Text2';">Text 1</a>
EDIT
Du hann ändra innan jag skickade iväg mitt svar.
Vill du ha sådana [bold]-taggar som växlar mellan start- och slut-tagg kan du skriva så här:
<form name="formNamn">
</form>
var bold = 1;
var insertText = "[bold]";
</script>
<a
href="#"
onclick="document.formNamn.textareaNamn.value+=insertText; insertText=(bold++%2==0)?'[bold]':'[/bold]'; this.innerHTML=insertText"
>[bold]</a>
S Smultron Medlem sedan juli 2002 423 inlägg men på en knapp dock och sen när man har tryckt igen ska den växla tillbaka till det gamla värdet...
dectgap Medlem sedan sep. 2002 1 655 inlägg <form name="formNamn">
var bold = 1;
var insertText = "[bold]";
</script>
<input
type="button"
onclick="this.form.textareaNamn.value+=insertText; insertText=(bold++%2==0)?'[bold]':'[/bold]'; this.value=insertText"
value="[bold]"
/>
</form>
Eller lite enklare:
<form name="formNamn">
var bold = 1;
</script>
<input
type="button"
onclick="this.form.textareaNamn.value+=this.value; this.value=(bold++%2==0)?'[bold]':'[/bold]';"
value="[bold]"
/>
</form>