webForumDet fria alternativet

Select när man fyller i input

6 svar · 316 visningar · startad av pirajan

pirajanMedlem sedan apr. 2001273 inlägg

Hej!
Jag har ett problem... Det är så att jag har en jättelång lista på en massa personer i bokstavsordning. För att slippa hålla på och bläddra efter rätt person (den som jag vill välja) vill jag kunna fylla i de första bokstäverna i en input precis ovanför denna selectlista medans selectlistan automatiskt väljer person när jag fyller i bokstäverna i inputfältet.

Ex.
Jag börjar att skriva ett "j" och "selecten" hoppar automatiskt till de namn som börjar med "j". Jag fyller sedan i ett "o" och selecten hoppar automatiskt till de namn som börjar med "jo". Sedan fyller jag i ett "n" och listan hoppar till namn med "jon" som första bokstäverna.

Tacksam för svar!

Jesper TMedlem sedan nov. 20017 058 inlägg

Jojoxx har något sådant exempel på sin sida https://www.jojoxx.net men dessvärre så hittade jag det inte i bland exempelscripten.
...men det gjorde web-tor. :)

Web-TorMedlem sedan nov. 200011 794 inlägg

jojoxx!

Tack för exemplet... testade det, men det tar ju bort alla andra options, vilket tar en hel del tid om man har upp mot 2000 options sammanlagt... Jag tänkte om man kunde bara markera options. Alltså inte ta bort dem som inte stämmer utan ha kvar dem och markera dem som stämmer...

tacksam för svar...

Någon som kan?

JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg

Det kan säkert bli långsamt ändå om du har 2000 poster i listan, men här är koden iaf;

<script type="text/javascript"> 
var ignorevw=true;
function searchlist(value,lista){ 
   var match=-1;
   for(n=0;n<lista.length;n++){ 
      if(lista[n].text.substring(0,value.length)==value||ignorevw&&lista[n].text.substring(0,value.length).replace(/w/g,'v')==value.replace(/w/g,'v')) { 
         match=n; break;
      } 
   } 
   lista.selectedIndex=n;
} 
</script> 

<form> 
<input type="text" name="search" onKeyUp="searchlist(this.value,this.form.lista);" onKeyPress="searchlist(this.value,this.form.lista);" style="width: 150px;"><br> 
<select name="lista" size="4" onChange="this.form.search.value=this[this.selectedIndex].value;" style="width: 150px;"> 
<option value="apelsin">apelsin</option> 
<option value="apelsinsaft">apelsinsaft</option> 
<option value="banan">banan</option> 
<option value="bananskal">bananskal</option> 
<option value="citron">citron</option> 
<option value="citronskiva">citronskiva</option> 
<option value="citronsaft">citronsaft</option> 
</select> 
</form>

Tack Jojoxx!

Genererad på 390 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb