PezzenMedlem sedan feb. 2001197 inlägg Rubriken gör de bara krångligare känns det som, men i alla fall here we go
jag har en tabell med massa länkar som ändrar class vid OnMoudeOver. nu vill jag också att den Onklick håller kvar den class:en så länge man är på den sidan. Men om man klickar på någon annan länk så ändras den till den nya class:en samt att den förra länken åter går till att se "normal" ut.
Går det att göra med bara med bar onklick, eller msåte de till (för mig) avancerade java-script?
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Jag antar att du använder frames/iframes.
Exempel:
<style type="text/css">
a { color:blue; }
a.active { color:rgb(200,200,255); }
a.inactive { color:blue; }
</style>
<script type="text/javascript">
var current=null;
</script>
<a href="#" onmouseover="this.className='active';" onmouseout="if(this!=current){this.className='inactive';}" onclick="if(current){ current.className='inactive'; } current=this;">Länk</a><br/>
<a href="#" onmouseover="this.className='active';" onmouseout="if(this!=current){this.className='inactive';}" onclick="if(current){ current.className='inactive'; } current=this;">Länk</a><br/>
Sedan kan du givetvis använda funktioner för att återvända koden.
PezzenMedlem sedan feb. 2001197 inlägg faktist inte, sidan laddas om och undersidan hämstas via en querystring, förutom det så fungerar scriptet perfekt.
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Så sidans innehåll genereras alltså dynamiskt på server med asp, php e.dyl? Då räcker det med CSS.
<style type="text/css">
a { color:blue; }
a.active { color:rgb(200,200,255); }
a:hover { color:rgb(200,200,255); }
</style>
<a href="foo.php?sida=1">Länk</a><br/>
<a href="foo.php?sida=2" class="active">Länk</a><br/>
<a href="foo.php?sida=3">Länk</a><br/>
Sätt bara class="active" på den länk som motsvarar den sida som genereras.