webForumDet fria alternativet

Ta med sökordet

5 svar · 611 visningar · startad av Maggan74

Maggan74Medlem sedan okt. 200355 inlägg

Hej och hallå,
Jag har en liten undran. Går det att plocka med sig ett sökord från tex Google? Så här menar jag... Om jag söker på tex ordet "Hej" hos Google så får jag ju fram en massa resultat plus sökordet som jag skrev. Och om jag nu klickar på en länk som går till min sida, kan jag då ta med mig sökordet "Hej" och lagra det?

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

Du kan kolla referer-adressen (document.referrer i JavaScript). Sedan är frågan hur du vill lagra den. Skall det lagras på servern för senare bruk får du använda någon form av serverside-scripting, ex ASP: Request.ServerVariables("HTTP_REFERER")

Exempel med JavaScript

(I referer-adressen kan du alltså utläsa av surfaren sökt på om denne kommer från ex. google)

CalevanMedlem sedan maj 20031 173 inlägg

Såg att sökorden låg efter "q=" på google, är det standard? eller hur ska man annars veta vilken del av Request.Servervariables("HTTP_REFERER") man ska spara?

Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg

I Googles fall är det så. Andra sökmotorer kan ju använda andra namn.

CalevanMedlem sedan maj 20031 173 inlägg

ok, så det finns inget undiversalt sätt att få ut sökordet på då antar jag? man får helt enkelt bestämma några sökmotorer som man kollar, och struntar i resten? (om man vill ha statistik över vad besökaren sökt på innan han besöker ens sida).

Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg

Att det skulle finnas ett standardiserat namn för söksträngen (ex. "q") är inte troligt. Du får nog bygga upp en array med favoritsökmotorer och namnet på deras söksträng. Antalet sökmotorer folk använder tror jag är ganska begränsat, så det borde inte vara speciellt tidskrävande. Med tiden märker du ju också vilka dessa är.

Lite kuriosa: Google, AltaVista, Ask Jeeves och MSN Search använder "q". Men som sagt, det finns ingen garanti för att alla gör det.

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)