sinnedMedlem sedan aug. 200237 inlägg Hej
Jag har inte kommit över 'tröskeln' för javascript ännu utan allt är lite ( mycket ) flytande.
Jag skulle vilja ha hjälp med följande:
När jag väljer en bildfil vill jag ladda om sidan ( eller index-sidan ) med medföljande information om vald bildfil.
<INPUT TYPE="file" NAME="new_picfile"
VALUE="" ALIGN="center"
onChange="javascript:--- ????? ---" ALT="Ladda in ny bild">
:) Dennis
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg onchange="location.reload(true);" använder du för att ladda om sidan. (Däremot kan du inte sätta value till ett värde, varken med html eller javascript av säkerhetsskäl. value är alltid "" (ingenting) default). Om du vill att formuläret automatiskt skall skickas när en fil valts (som du säger för att visa information om filen/bilden) använder du onchange="this.form.submit();"
sinnedMedlem sedan aug. 200237 inlägg Tack jojoxx för att du svarade på min fråga. Skulle kanske berätta lite mer vad jag funderar på.
BILDER och WWW
Idag är det många som tar bilder med sina digitalkameror, bilder som är för stora att använda på webb-sidor. Så jag försöker att 'fuska' till en applikation som automatiskt skall kopiera, storleksförändra en vald bild och skicka iväg kopian istället.
1. Första steget blir att 'servern' får reda på vilken bildfil som man valt ( min fråga ) utan att man behöver klicka extra på någon extra knapp.
2. 'Servern' sänder om sidan precis som den är fast nu har den 'laddat' en Applet med information om vilken bild den skall kopiera och storleksförändra. Nu ser användaren vald bild dyka upp anpassad i Appletfönstret.
3. Mitt nästa 'problem' blir att få Appleten att skicka (upload) upp till servern sin kopierade, storleksförändrade bild.
Ja,ja det var en kort förklaring till min fråga. Nu skall jag fortsätta 'pula' med punkt 1 att få upp filnamnet till 'servern'.
Dennis :)