webForumDet fria alternativet

Döda ett fönster?

4 svar · 400 visningar · startad av goofy75

goofy75Medlem sedan okt. 200312 inlägg

Hej!

Det jag vill göra är att öppna ett nytt fönster, vilket jag gör med ett litet enkelt javascript, sedan vill jag döda det gamla fönstret som det öppnades ifrån.

Dock vill jag ha kvar det nya fönstret så att jag kan använda detta istället...

Enkelt förklarat :

En sida skapar automatiskt ett nytt mindre fönster.
Jag vill sen stänga av det fönster som öppnade det mindre fönstret.
Jag vill behålla det öppnade fönstret öppet...

SebbeMedlem sedan jan. 20032 285 inlägg
<a href="#" onclick="window.open('sida.html', '', ''); self.close();">Klick!</a>
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

Eftersom jag känner på mig att det kommer att komma en följdfråga svarar jag på den innan den kommer.

Det går inte att stänga ett fönster som inte är öppnat med script (alltså moderfönstret) utan att få upp en varningsruta. Det finns en del säkerhetshål (eller har funnits) i IE så att det har gått, men de täpps snabbt till.

goofy75Medlem sedan okt. 200312 inlägg

Tack för det svaret... Jag visst med mig att det var något krux med det hela...

Då går det tydligen inte att göra så som jag hade tänkt, eller kan man göra följande:

Skapa ett "moderfönster" utan menybar osv. med en speciell storlek på ett speciellt ställe?

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

Moderfönster brukar man kalla det "första" fönstret i webbläsaren. Men för att strunta i det så kan du öppna ett fönster som du beskriver det, se här.

Och sedan låter du bara moderfönstret (det ursprungliga) vara. Jag som besökare uppskattar även att få ha det fönstret kvar när jag besökt klart din sida och vill gå därifrån.

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)