webForumDet fria alternativet

Få fram olika plugins och få det att fungera

JavaScript

7 svar · 264 visningar · startad av medialabs

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg
Frågan#1

Hejsan,

håller på med en sida som ska presentera information från användaren, som vad för versioner dom har av olika plugins och att dom finns installerade:

JavaScript:
VBScript:
Adobe - Acrobat Reader:
Macromedia - Flash Player:
Apple - Quicktime:
Real - RealOne Player:
Microsoft - Windows Mediaplayer:
Microsoft - DirectX:

Så långt har jag kommit, men nu när jag vill ta reda på om ActiveX är installerat så får jag det nästan att fungera, Den skriver ut rätt men det är ett fel i alla fall och den klagar på set temp = CreateObject("Microsoft.ActiveXPlugin.1")

<script language="VBScript">

set temp = CreateObject("Microsoft.ActiveXPlugin.1")
If IsObject(temp) Then
	ax_activated = "Enabled"

End if
</script>

<script language="JavaScript">

var ax_activated = "Not enabled";

</script>

<script language="JavaScript">
document.write(ax_activated);
</script>
<NOSCRIPT>Aktivera Javascript!</NOSCRIPT>

Skulle behöva lite flera javascripts och annat för att få reda på så mycket som möjligt från besökaren och presentera detta för dem.

Medlem sedan juni 20004 308 inlägg

Så här kanske

<script type="text/javascript">
ax_activated=(typeof(ActiveXObject)=="function")?"Enabled":"Not enabled";
</script>

Jojoxx skrev:

Så här kanske

<script type="text/javascript">
ax_activated=(typeof(ActiveXObject)=="function")?"Enabled":"Not enabled";
</script>

Helt säker på att det där fungerar? Testade att inaktivera alla ActiveX saker i IE för att se om den blir Nt enabled. Men lyckades inte få det att bli not enabled

.. :)

Du sa faktiskt "är installerat", inte hurvida det var deaktiverat :) Det är först när man försöker skapa ett specifikt objekt som man får reda på om det går eller ej.

var ax_activated="Not enabled";
if(typeof(ActiveXObject)=="function"){
	ax_activated="Enabled";
	try {
		var foo = new ActiveXObject("MSXML2.DOMDocument.3.0");
	} catch(e) {
		ax_activated="Not enabled";
	}
}	

Jojoxx skrev:

Du sa faktiskt "är installerat", inte hurvida det var deaktiverat :) Det är först när man försöker skapa ett specifikt objekt som man får reda på om det går eller ej.

var ax_activated="Not enabled";
if(typeof(ActiveXObject)=="function"){
	ax_activated="Enabled";
	try {
		var foo = new ActiveXObject("MSXML2.DOMDocument.3.0");
	} catch(e) {
		ax_activated="Not enabled";
	}
}	

Skrev lite fel där, vill ta reda på om ActiveX är aktiverat eller inte. När jag kör mitt "exempel" så får jag att den är not enabled och med dina båda exempel så blir det Enabled. Vilket är rätt? :)

Det finns många olika ActiveXObject som du kan skapa. Mitt första exempel kollar om webbläsaren ö h t hanterar ActiveXObjekt (vilket den säger att den gör även om säkerhetskontrollen i IE säger att du inte får skapa några). Det andra exemplet kollar om man får/kan skapa ett specifikt objekt. Talar du om att du vill skapa objektet "Microsoft.ActiveXPlugin.1" med min kod kommer du med största sannolikhet att få "Not enabked" där också eftersom din (och min) webbläsare inte känner till det specifika objektet.

Jojoxx skrev:

Det finns många olika ActiveXObject som du kan skapa. Mitt första exempel kollar om webbläsaren ö h t hanterar ActiveXObjekt (vilket den säger att den gör även om säkerhetskontrollen i IE säger att du inte får skapa några). Det andra exemplet kollar om man får/kan skapa ett specifikt objekt. Talar du om att du vill skapa objektet "Microsoft.ActiveXPlugin.1" med min kod kommer du med största sannolikhet att få "Not enabked" där också eftersom din (och min) webbläsare inte känner till det specifika objektet.

ok, nu förstår jag,

Du råkar inte veta var jag kan hitta flera javascript's som tar reda på vilka mimetyper som webbläsaren accepterar. Och annat intressant som man kan ta reda på och presentera för besökaren. :)

Hittade denna länk i grannforumet för några dagar sedan:
http://gemal.dk/browserspy/

250 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
116 ms — ändringar (db)