Jag har gjort en sida,och lagt in mouse over på en text,vilket funkar i explorer,men inte i netscape,varför??
Kolla på https://www.selectspecimengroup.tk
och klicka i den högra menyn på "medlemmar" på namnen och e-mailadresserna finns mouseover på.
3 svar · 191 visningar · startad av mr.mainline
Jag har gjort en sida,och lagt in mouse over på en text,vilket funkar i explorer,men inte i netscape,varför??
Kolla på https://www.selectspecimengroup.tk
och klicka i den högra menyn på "medlemmar" på namnen och e-mailadresserna finns mouseover på.
Ser ut som du använt IE-specifik kod, därför fungerar det således bara i IE.
Ett namn ser ut så här (jag lade in radbrytningar för att inte förstöra forumet):
<a target="_self" href="fredrik.press.html" style="text-decoration: none"
dynamicanimation="fpAnimformatRolloverFP1" prolloverstyle="text-decoration: underline"
onmouseover="rollIn(this)" onmouseout="rollOut(this)"
language="Javascript1.2">Fredrik Holm</a>
Hela tre stycken hemmagjorda attribut.
Urklipp ur animate.js:
function rollIn(el)
{
var ms = navigator.appVersion.indexOf("MSIE")
ie4 = (ms>0) && (parseInt(navigator.appVersion.substring(ms+5, ms+6)) >= 4)
if(ie4)
{
el.initstyle=el.style.cssText;el.style.cssText=el.fprolloverstyle
}
}
function rollOut(el)
{
var ms = navigator.appVersion.indexOf("MSIE")
ie4 = (ms>0) && (parseInt(navigator.appVersion.substring(ms+5, ms+6)) >= 4)
if(ie4)
{
el.style.cssText=el.initstyle
}
}
Du (läs Frontpage) försöker genom en massa konstiga attribut och med en begränsning till IE göra något så enkelt som att ta bort understrykningar av länkar och ta fram understrykningen när man för musen över länken.
Genom väldigt enkel CSS uppnår du samma effekt, och då utan att begränsa dig till IE.
I head:
<style type="text/css">
a:link, a:visited {text-decoration: none; }
a:hover, a:active { text-decoration: underline; }
</style>
En länk skriver du sedan så här:
<a target="_self" href="fredrik.press.html">Fredrik Holm</a>
Du skulle egentligen även kunna plocka bort target-attributet eftersom jag inte känner till någon läsare som inte automatiskt öppnar länken i samma fönster som länken är i.
JavaScript-funktionerna rollIn() och rollOut() kan du plocka bort.
tusen tack!! nu funkar det,bara en pytte sak till,eftersom jag är väldigt noga med saker och ting så undrar jag,i netscape ser linjerna oxå olika ut ,på samma sida "våra medlemmar" går det att fixa det oxå??(linjerna mellan namnen)