DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg Dho tog sig tid att skriva ett trevligt mailformulär åt mig som jag nu lyckats paja. :r
Det hela fungerar finfint i Firebird men inte i IE. dho själv menar att det hänger på följande rad:
<INPUT type="image" src="images/kontakt_skicka.gif" border="0" name="submit" VALUE="Skicka" onSubmit="return formCheck();">
Ändringen jag har gjort är 'type="image" och ursprunget såg ut så här:
<INPUT TYPE="submit" NAME="submit" VALUE="Skicka">
Vad tror ni? Är det min lilla modd som ställer till det?
renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg Ska inte onsubmit ligga i <form> ? Bara fick för mig det, kan lika väl vara fel :)
dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg
renholm skrev:
Ska inte onsubmit ligga i <form> ? Bara fick för mig det, kan lika väl vara fel :)
Jodå, den låg där i början, men det blir samma fel ändå. Formuläret töms i IE när man trycker på skicka-knappen.
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg
dho skrev:
renholm skrev:
Ska inte onsubmit ligga i <form> ? Bara fick för mig det, kan lika väl vara fel :)
Jodå, den låg där i början, men det blir samma fel ändå. Formuläret töms i IE när man trycker på skicka-knappen.
Då är det något annat som spökar, för onsubmit ska ligga i form-taggen.
Du kan inte tänka dig att visa lite kod?
Med formuläret töms, menar du då att sidan laddas om med ett tomt formulär, eller bara töms formuläret?
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg Matte: ja, sidan laddas om. Skickar med en zip-fil med php-filen och tillhörande css-fil/knappbild.
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg Du använder en input type="image" med name="submit".
Då skickas ingen variabel $_POST['submit'] utan du har istället två variabler $_POST['submit_x'] och $_POST['submit_y'] med värde vilken punkt på bilden det klickades på mätt i pixel.
Du får alltså i din kod byta ut $_POST['submit'] mot t.ex $_POST['submit_x'] (två ställen).
Lite mer utvecklat här: http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=725261#post725261
Och din onsubmit ska fortfarande ligga i <form>.
Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg Hittar några fel. Förhoppningsvis ska något av dem lösa ditt problem. :)
1. Det ser lite lustigt ut med
<FORM METHOD=POST ACTION="<?php echo $_SERVER["PHP_SELF"]; ?>" NAME="kontakt"">
Du kanske ska ta bort ett citat-tecken i slutet. ;)
2. Du avslutar aldrig option-taggarna.
3. Både border och value är onödiga parametrar när du har en image som type i en input-tagg. (Fel och fel :P)
4. Flytta upp onSubmit igen till formen.
Flyttas från PHP på begäran.
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg
Nexus86 skrev:
3. Både border och value är onödiga parametrar när du har en image som type i en input-tagg. (Fel och fel :P)
Border-attribut är inte onödigt i ett input-element av typen image. Det finns nämligen vissa webbläsare som tycker det är kul med tjocka ramar runt dessa objekt, som om de vore vanliga länkade bilder. Man kan dock lösa det lite snyggare(?) i CSS.
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg Det hela är nu löst! Tack matte och givetvis också dho för hjälpen. Nexus86 ska också tackas för tipsen. ;)