AngelMedlem sedan juni 2003124 inlägg
2 pop up fönster på samma sida?
Jag har provat att döpa dom till popup.htm & popup2.htm & på själva sidan så har jag skrivit så här:
Klicka <a href="popup.htm" onClick="crush=window.open('popup.htm','popup','toolbar=no,location=no,directories=no,status=no,menubar=no,scrollbars=yes,resizable=no,width=250,height=250');return false;"><b>[här]</b></a> för att se de senaste uppdateringarna.<br>
och
Klicka <a href="popup2.htm" onClick="crush=window.open('popup.htm','popup','toolbar=no,location=no,directories=no,status=no,menubar=no,scrollbars=yes,resizable=no,width=250,height=250');return false;"><b>[här]</b></a> för att rösta!
Fast det första (popup.htm) öppnas i båda fönstren.
PalleMedlem sedan apr. 20002 716 inlägg
Jorå det går - men - du måste döpa dem olika.
I ditt exempel här heter ju båda popup, byt detta till ex. popup1 och popup2.
ex.
onClick="crush=window.open('popup.htm','popup1','toolbar=no,location=no,directories=no,status=no,menubar=no,scrollbars=yes,resizable=no,width=250,height=250');return false;"
...
onClick="crush=window.open('popup.htm','popup2','toolbar=no,location=no,directories=no,status=no,menubar=no,scrollbars=yes,resizable=no,width=250,height=250');return false;"
nitro2k01Medlem sedan aug. 20037 630 inlägg
...om du vill att fönstrena aldrig ska återanvändas, ens när du klickar på samma länk två gånger, så kan du ersätta popup1 resp popup2 med _blank.
AngelMedlem sedan juni 2003124 inlägg
Alltså...
exakt hur ska jag skriva på sidan för att det ska bli 2 olika pop up?
Jag har gjort popup1.htm & popup2.htm men när jag skrev in koden ovan som Palle lämnat så blev det bara en massa text :(
PalleMedlem sedan apr. 20002 716 inlägg
För att öppna popup1.htm
<a href="#" onClick="crush=window.open('popup1.htm','popup1','toolbar=no,location=no,directories=no,status=no,menubar=no,scrollbars=yes,resizable=no,width=250,height=250');return false;">Popup1.htm</a>
För att öppna popup2.htm
<a href="#" onClick="crush=window.open('popup2.htm','popup2','toolbar=no,location=no,directories=no,status=no,menubar=no,scrollbars=yes,resizable=no,width=250,height=250');return false;">Popup2.htm</a>
bossseMedlem sedan juni 2003718 inlägg
Angel skrev följande:
exakt hur ska jag skriva på sidan för att det ska bli 2 olika pop up?
Du kanske redan fått ordning på det, men annars så
har jag här ett "gammalt" exempel som jag gjort, då ju denna typ av fråga kommer ganska ofta.
<HTML>
<HEAD>
<TITLE> - - - </TITLE>
</HEAD>
<style type="text/css">
BODY {background-color:green; font-family:verdana; font-size:14px; color:yellow;}
-->
</style>
<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">
<!--
function Popup1(theURL)
{
window.open("popup1.htm" , '', 'width=150, height=200, top=50, left=600, scrollbars=no');
}
function Popup2(theURL)
{
window.open("popup2.htm", '', 'width=500, height=300, top=150,left=200, scrollbars=yes');
}
function Popup3(theURL)
{
window.open("popup3.htm", '', 'width=200, height=400, top=250,left=100, scrollbars= auto');
}
-->
</script>
</head>
<BODY OnLoad="Popup1(); Popup2(); Popup3()">
<BR>
<a href="javascript:void(0);" OnClick="Popup1('popup1.htm');Popup2('popup2.htm');Popup3('popup3.htm') ">Öppna tre popup-fönster</a>
</BODY>
</HTML>
Detta exempel öppnar popupfönstren automatiskt, med BODY OnLoad="Popup1(); Popup2(); Popup3()
För att öppna med ett klick så ta bara bort OnLoad="Popup1(); Popup2(); Popup3()" i bodytaggen.
Med angivande av storlek och position i detta fall.
I detta fall ska du alltså ha tre separata filer som heter
popup1.htm, popup2.htm, och popup3.htm
Sedan kan man också ha en stängknapp eller textlänk i själva POPUP-fönstret för att stänga det, kolla i koden hur man stänger ett fönste automatiskt efter vald tid eller man stänger själv.
<HTML>
<HEAD>
<TITLE>popup</TITLE>
<body bgcolor="#C2C287" text="#000000" id="all" leftmargin="10" topmargin="10" marginwidth="10" marginheight="10" link="#660000" vlink="#660000" alink="#660000">
<CENTER>
<BR><BR>
<A HREF="javascript:self.close()">Stäng fönstret</A>
<BR><BR>
<INPUT type="button" value="STÄNG FÖNSTRET" Style="font-family:Verdana; background-color:BLUE; font-color:YELLOW; font-size:12px; border: 3px, solid "#CCCCFF"; OnClick=" javascript:self.close()">
</BODY>
</HTML>