webForumDet fria alternativet

overlib problem

5 svar · 254 visningar · startad av Gimbo

GimboMedlem sedan dec. 20001 626 inlägg

hejsan,

märkte efter 2timmars problem med denna kod att man ej får ha radbrytning där det står: här ska texten va, jag hämtar denna text från databasen och när den innehåller radbrytningar i databasen så visas det fel på sidan, så frågan är hur man ska åtgärda detta så att man kan ha radbrytning där (med radbrytning så menar jag inte <br> utan enterslag) det här e en fungerande kod:

<a href="javascript:void(0);" onClick="overlib('här ska texten va', STICKY, CAPTION, 'Fastnat?')" onMouseOver="overlib('Click here!')" onMouseOut="nd()">Read Comment</a>

och det här e en icke fungerande kod

<a href="javascript:void(0);" onClick="overlib('här ska 

texten va', STICKY, CAPTION, 'Fastnat?')" onMouseOver="overlib('Click here!')" onMouseOut="nd()">Read Comment</a>

en del av den info jag hämtar från databasen ser ut som alt.2 och undrar hur man kan fixa detta?

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Ersätt radbrytningarna med \n.

uhhh hur skall jag göra detta? för jag hämtar ju ett värde från databasen, och i databasen har jag just nu kanske tusenposter... och då jag hämtar ngt från databasen gör jag d med <%=rs("...")%> och då jag skriver ut meddelandena så ser vissa ut på följande sätt:

blalbalbalbla

blablaa

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Jag kan inte så mycket om ASP, men kolla om det finns någon funktion som heter escape eller något liknande. Denna bör då byta ut radbrytningarna mot \n.
Jag vet heller inte precis vad overlib gör, men du kan ju pröva att lägga texten i ett title=""-attribut. Detta attribut visar ett "tooltip" med texten i när du håller musen över och det klarar av radbrytningar. Då blir koden som följer:

<a href="java script:void(0);" title="här ska

texten va">Read Comment</a>

Det kan kanske vara ett alternativ?

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

I ASP kan man använda replace för att byta ut lite saker.

<%=Replace(rs("..."), vbCrLf, "\n")%>

man tackar anders, du e guld!!!

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)