webForumDet fria alternativet

Min selectbox syns genom lagret?

6 svar · 215 visningar · startad av mattiasjarnhall

mattiasjarnhallMedlem sedan apr. 2001126 inlägg

Hej hopp.. jag har använt mig av ett script från DHTMLCentral.com för att skriva ut ett lager med infotext när man klickar på en länk. Problemet är bara när lagret ligger över en selectbox.. för selectboxen "skiner igenom" lagret an någon dum anledning. Varför? Kan man inte få lagret att hamna "absolut överst"?

Förstår ni hur jag menar?

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

Detta är en bug/egenhet i Internet Explorer och dess sätt att hantera formulärskontroller. Jämför exemplet med ex. Mozilla så ser du att det där fungerar som du vill. Mig veterligen kan du inte komma runt fenomenet i IE.

<div 
	style="position:absolute;top:50px;left:50px;width:200px;height:200px;z-index:1;background-color:rgb(200,200,255);"
	>
	<form>
	Ett lager med en
	<select name="foo"><option>foo</option></select>
	</form>
</div>
<div 
	style="position:absolute;top:10px;left:100px;width:200px;height:200px;z-index:2;background-color:rgb(150,150,255);"
	>
	Ett lager annat lager
</div>
PepeJeriaMedlem sedan feb. 2003774 inlägg

Du kan komma runt det i IE om du lägger lagret i en IFRAME (bökigt värre)...

Angående Mozilla så ligger det inte överst, men när man väl klickar och fäller ut dropdownen så hamnar innehållet överst. Detta om man kör med ett skin som använder sig av native scrollbars.

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

Beteendet i Mozilla tycker jag nog ändå är rätt bra. För det första måste man ju ha selectlistan åtminstone delvis synligt för att komma åt att klicka på det. Kommer du åt att klicka på det vill man antagligen se vilka valen är, och när du valt ett visas bara den del av listrutan som från början.

CheguelinMedlem sedan juli 2003303 inlägg

Hört talas om createPopup? Läs om det på msdn, http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/workshop/author/dhtml/reference/methods/createpopup.asp

Det här är faktiskt oerhört störande.

PepeJeriaMedlem sedan feb. 2003774 inlägg

Createpopup suger rätt hårt, tex om fönstret tappar focus, eller om du resizar fönstret så försvinner din popup...

CheguelinMedlem sedan juli 2003303 inlägg

Det klarar i alla fall av det Mattias vill göra.

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)