webForumDet fria alternativet

atomatiskt change

11 svar · 374 visningar · startad av nille99

nille99Medlem sedan aug. 2002352 inlägg

Jag har två textrutor

Textruta "a" som är utanför en <form>
sen har jag en textruta "b" inanför <form>

När textruta a får in ett nytt väde så vill jag att textruta b får samma värde atomatiskt

<input type=text name='a' onchange="(b.value=a.value)">

<form>
<input type=text name='b'">
</form>
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Du kan inte har formulärtaggar utanför ett forumlär. :o

CheguelinMedlem sedan juli 2003303 inlägg
<input type="text" id="a" onchange='document.getElementById("b").value = this.value;' />

<form>
  <input type="text" id="b" />
</form>

Av någon anledning så var b odefininierad när man bara skrev b, kanske jojoxx kan förklara detta. Web-Tor, av egen erfarenhet så kan jag säga att det bara är sugiga browsers som inte kan ha inputs utanför formulär. Faktum är att den enda browser jag stött på som inte stöder detta är Netscape Navigator, vilket ju alla vet är en omodern och exceptionellt sugig browser.

... av egen erfarenhet så kan jag säga att det bara är sugiga browsers som inte kan ha inputs utanför formulär.

Och min erfarenhet säger mig att detta inte stöds i någon (X)HTML-standard. :l

... Netscape Navigator, vilket ju alla vet är en omodern och exceptionellt sugig browser.

Jag tycker att Netscape Navigator 6+ är en väldigt kompetent webbläsare. Senaste versionen kom för några månader sedan så den är inte så gammal.

nille99 »
Varför inte lägga alla <input>-taggar i forumuläret?

Frågan var inte om det stöds i xhtml-standard (snälla, skriv xhtml och inte (x)html, det ser bara dumt ut), det var om det funkade vilket du svarade tvärt nej på fastän det faktiskt gör det.

Netscape 6 är mig veterligen typ Mozilla och saknar Navigator i sitt namn. Netscape Navigator är väl däremot version 4, vilken jag hoppas du håller med mig om att den är omodern.

Jag håller däremot med dig om att det inte finns någon anledning att lägga inputen utanför form-taggen.

finns det någon funtion som uppdatera atomatiskt i ställe för onchange

tex en textruta får info från popupfönster
atomatiskt ska textruta 2 få samma värde

t ex med onkeyup.

men då måste jag trycka på en bokstav samt vara i den första textrutan

jag vill att den gör det automatisk utan att jag rör/skiver någon av textrutona

dectgapMedlem sedan sep. 20021 655 inlägg

När du med JavaScript ändrar den ena textrutan är det ju en ganska enkel sak att samtidigt ändra den andra textrutan, med samma skript.

Cheguelin »

...det var om det funkade vilket du svarade tvärt nej på fastän det faktiskt gör det

Jag har aldrig sagt att det inte funkar. Jag sa bara att det var fel.

Netscape 6 är mig veterligen typ Mozilla och saknar Navigator i sitt namn. Netscape Navigator är väl däremot version 4, vilken jag hoppas du håller med mig om att den är omodern.

Webbläsaren från företaget Netscape heter Navigator i samtliga versioner. Att Netscape Navigator 4.x är gammal (och i dagsläget värdelös) håller jag med dig om.

Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg

snälla, skriv xhtml och inte (x)html, det ser bara dumt ut

:o

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)