webForumDet fria alternativet

positionering

12 svar · 351 visningar · startad av colione

colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg

Okej, jag skyller på att jag är förkyld....och trött...det här borde vara enkelt löst, men jag har stirrat mig blind på det...det händer även den bästa... :p ;)

<script language="JavaScript" type="text/javascript">

function move()
{
var xs=((document.width?document.width:document.body.scrollWidth)/2)-279.5+"|"+(document.width?document.width:document.body.scrollWidth)-125
var ys=((document.heigth?document.height:document.body.scrollHeight)/2)+"|"+(document.heigth?document.height:document.body.scrollHeight)-75
var Ids="terror|lola"
Ids=Ids.split("|")
xs=xs.split("|")
ys=ys.split("|")

for (i=0;Ids.length();i++)
{
Id=Ids[Ids.length()]
x=xs[xs.length()]
x=ys[ys.length()]

if (document.all){
		document.all[Id].style.left = x; document.all[Id].style.top = y;
	} else if (document.layers){
		document.layers[Id].left = x; document.layers[Id].top = y;
	} else if (document.getElementById){
		document.getElementById(Id).style.left = x+'px'; document.getElementById(Id).style.top = y+'px';
	}
}

}
</script>

Felet jag får är fölljande:

Rad: 14
Tecken: 1
Fel: Objeketet stöder inte egenskapen eller metoden

Tacksam för svar... :)

Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg

...och rad 14 är?

Jag löste det problemet...det var nästan pinsamt enkelt...

tack ändå... :)

återkommer med koden när den är mindre buggig...

PepeJeriaMedlem sedan feb. 2003774 inlägg

Jag rekommenderar dig att du skippar stöd för Netscape 4. Kör enbart med document.getElementById och du stöder IE 5+, Opera, Safari, Mozilla, Netscape 6+ etc...

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

PepeJeria skrev:

Jag rekommenderar dig att du skippar stöd för Netscape 4.

Det håller jag väl iofs inte fullt med om. Visst är det ett minimalt fåtal som fortfarande använder Netscape 4, men när funktionalliteten ändå finns där är det ju synd att plocka bort den.

CheguelinMedlem sedan juli 2003303 inlägg

Håller man sig inte uppdaterad när det gäller webbrowsers så får man skylla sig själv.

Du, jag och PepeJeria kanske håller oss uppdaterade. Men det finns många användare som inte vet vad "Internet Explorer" är. De klickar på den lilla knappen som ser ut som en jordglob ibland, eller den som ser ut som en "skeppsratt". Bygger man en privat hemsida är det väl en sak, då kan man ju "skylla sig själv" om man inte uppdaterar. Bygger man en offentlig sida får man nog tänka om.

Det är möjligt, men då skulle jag föredra att göra en hel sida i text till de som har nn.

[ot]
Javisst, då kan ju alla Lynx-användare se sidan lika bra. Lysande idé :)
[/ot]

Haha :)

Lynxanvändare kan dra :)

Då får man tacka för att min tråd blev en debatt och kanske dags att förpassas till det eviga kriget...tack... :OO ;)

I övrigt - för de som är intresserade av hur jag löste det istället för att debattera om huruvida jag ska ha kvar nn4 funktionaliteten, kommer koden här:

function move()
{
var xs=(((document.width?document.width:document.body.clientWidth)/2)-279.5)+"|"+((document.width?document.width:document.body.clientWidth)-75)
var ys=(((screen.availHeight)/2)-221.5)+"|"+(24)
var Ids="terror|lola"
Ids=Ids.split("|")
xs=xs.split("|")
ys=ys.split("|")

for (var i=0; i<2; i++)
{
Id=(Ids[i])
x=eval(xs[i])
y=eval(ys[i])

if (document.all){
		document.all[Id].style.left = x; document.all[Id].style.bottom = y;
	} else if (document.layers){
		document.layers[Id].left = x; document.layers[Id].bottom = y;
	} else if (document.getElementById){
		document.getElementById(Id).style.left = x+'px'; document.getElementById(Id).style.bottom = y+'px';
	}

}
}

Den är dock fortfarande inte helt fläckfri..ska rätta til lite mer i den, men den fungerar felfritt i IE nu och jag har inte haft tid att testa i de andra läsarna ännu.

För er som känner för en ny debatt tipsar jag om den alldeles eminenta funktionen "Skapa ny tråd". Tro mig, den fungerar faktiskt, det var så jag skapade den här tråden

PepeJeriaMedlem sedan feb. 2003774 inlägg

Lite off-topic nu kanske, men att stödja Netscape är bara slöseri med tid och energi. Varit dev nu i 6 år och är så glad att den browsern har försvunnit helt. Finns nog ingen som använder den browsern länge. Och om man inte kan något om browsers så använder man garanterat IE, för det är den browsern man får när man köpter Windows.
Inte bara slösar man bort tid på att stödja en browser som inte ens stöder html 4, utan siten blir absolut inte lika avancerad eller snabb om du istället använder dig av html/css kod som tillhör standarden. Samma gäller för Javascript. Numera kan man med en javascript version nå mer än 99% av marknaden...
Men som sagt, har du tid och energin så kör på.

PepeJeria skrev:

Lite off-topic nu kanske, men att stödja Netscape är bara slöseri med tid och energi. Varit dev nu i 6 år och är så glad att den browsern har försvunnit helt. Finns nog ingen som använder den browsern länge. Och om man inte kan något om browsers så använder man garanterat IE, för det är den browsern man får när man köpter Windows.
Inte bara slösar man bort tid på att stödja en browser som inte ens stöder html 4, utan siten blir absolut inte lika avancerad eller snabb om du istället använder dig av html/css kod som tillhör standarden. Samma gäller för Javascript. Numera kan man med en javascript version nå mer än 99% av marknaden...
Men som sagt, har du tid och energin så kör på.

Den koden med layers är egentligen inte min utan det blocket är kopierat från ett script av Jojoxx... ;) (tack) orkade inte skriva det själv och tänkte att det var lika bra att ha kavar det stödet då...

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)