webForumDet fria alternativet

Rich text editor - Hur gör man?

7 svar · 353 visningar · startad av Viking

VikingMedlem sedan maj 20003 652 inlägg

Hej

Skall använda http://www.kevinroth.com/rte/demo.htm till en administrationsapplikation, men har dock ett litet problem...

Om ni går in på ovan länkad sida och provat att trycka på Submit kommer det ju en alert med innehållet som HTML.

<script language="JavaScript" type="text/javascript">
<!--
function submitForm() {
	try {
		alert(document.getElementById('edit').contentWindow.document.body.innerHTML);
	}
	catch (e) {
		alert(document.getElementById('edit').value);
	}
}

Start();
//-->
</script>
<p><input type="button" name="submit" value="Submit" onclick="submitForm()"></p>

Om jag tar bort submitForm() och på sidan som värdena skall postas till använder mig av $_POST["edit"] så finns det inget värde på den... Är det inte edit som textarean heter? Från richtext.js:

document.writeln('<textarea name="edit" id="edit" style="width: 510px; height: 200px;"></textarea>');

Skulle uppskatta hjälp, kan minimalt med JavaScript själv ;)

Fråga inaktuell, testade mig fram lite :)

function on_send() {
	try {
		document.getElementById('bleh').value = document.getElementById('edit').contentWindow.document.body.innerHTML;
	}
	catch (e) {
		document.getElementById('bleh').value = document.getElementById('edit').value;
	}
}
<input type="text" id="bleh" name="bleh" style="display: none;">

Hej igen

Det är fortfarande http://www.kevinroth.com/rte/demo.htm som gäller, men nu har jag en annan fråga...

Hur gör man om man vill få som så att den stora textarean innehåller ett värde redan som är formaterat på så sätt att det ser likadant ut som när man skriver in det (tar in i en databas och skriver ut det i en variabel).

var daValue = "<?=$array["innehall"]?>";

Det är min variabel, hur får man nu som så att textarean (id = edit) får detta värde, men formaterat så att det är fet text istället för HTML osv?

solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg

Det är väl bara att göra som du gjort, fast tvärtom?

function fyllForm(){
	try {
		document.getElementById('edit').contentWindow.document.body.innerHTML = document.getElementById('bleh').value;
	}
	catch (e) {
		 document.getElementById('edit').value = document.getElementById('bleh').value;
	}
}

Å då med ett annat dolt fält iofs.

Nej, tyvärr, funkar ej :(

solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg

Det fungerar för mig i alla fall...

Denna kod funkar inte iaf

HTML:

<input type="text" id="bleh2" name="bleh2" style="display: none;" value="<P><STRONG>Göran</STRONG></P><P>Lite småfet!</P><P><STRONG>Bengt-Göran</STRONG></P><P>Ännu fetare!</P>">

JavaScrtiptskoden:

function fyllForm(){
	try {
		document.getElementById('edit').contentWindow.document.body.innerHTML = document.getElementById('bleh2').value;
	}
	catch (e) {
		 document.getElementById('edit').value = document.getElementById('bleh2').value;
	}
}

Har jag gjort något fel?

bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Viking skrev:

Har jag gjort något fel?

Troligen :e

Hela den där Cross-Browser Rich Text Editor Multivitamin B Q10 Formula Extreme småbuggig. Eller snarare helt genombuggig!

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)