Har ett formulär där det går att ladda upp en fil.
Man få först fråga "Vill du ladda upp en fil?" Den är satt NEJ som default. Om man klickar i JA så tänds ett lager med själva bläddringsknappen.
Till mitt problem: Om man klickar i JA men skippar att bläddra upp en fil så blir det knas. Hur gör jag för att kolla att någon har "bläddrat" upp en fil om JA alternativet är förklickat?? JA och NEJ knapparna är radiobuttons.
Hmm...., det är väl något du måste kontrollera i serverscriptet som tar emot filen (med PHP, ASP eller vad du nu använder...) eller...?
För så vitt jag vet finns det väl inget sätt att med javascript kolla om det är en giltig fil man "bläddrat" fram i en file-input..., man kan ju förvisso kolla av value för file-inputen för att försäkra sig om att det står något där, men det behöver ju inte betyda att det är en giltig fil...
Som apskaft säger, för att kolla om det är ifyllt, använd javascript.
Men ska man kolla om det är giltigt, använd ett SSL (Server Side Language) som typ ASP llr PHP.
Ja just det..., det glömde jag visst bort... :r
Prova nåt sånt här istället då:
var f = document.forms['namn_på_formuläret'];
if (f.namn_på_radioknapparna[0].checked && f.namn_på_din_file_input.value == '') {
alert("Du måste välja en fil!");
f.namn_på_din_file_input.focus();
return false;
}
Detta förutsatt att JA-radioknappen ligger före NEJ-knappen, byt annars ut [0] mot [1]
265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e