webForumDet fria alternativet

dropdown-meny - crossbrowser

2 svar · 245 visningar · startad av Koggen

KoggenMedlem sedan juni 2002169 inlägg

Jag gör siter som skall kunna läsas av alla möjliga kombinationer av datorer, OS, webbläsare och dess olika versioner.
Jag behöver göra en typ av nerfällbar meny som ser ut likadan i både Mac och PC, IE, Netscape, Mozzilla m.fl. och dess olika versioner (inte äldre än 4.x).

Gör jag menyn i lager med DHTML så ser det inte likadant ut i alla läsare. Främst positioneringen skiljer sig. Helst skulle inte menyn påverka resten av sidan utan "lägga sig över" som ett lager, men i nödfall kan jag tänka mig att ta fram t ex en tabell vid mouseOver och därmed "flytta ner" resten av sidan. Jag har inte hittat något sätt alls att döja/ta fram en tabell med JS (förutom att lägga den i ett lager) - går det över huvud taget att göra?

Någon som har några erfarenheter/uppslag till lösningar på detta dilemma som vi webdesigners ständigt brottas med?

Tack på förhand

JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg

En vanlig lager-meny borde fungera bra. Problemet är nog inte att lagren placeras olika utan att sidan som ligger under renderas olika i olika webbläsare så att det ser ut som att lagret inte ligger på samma ställe. Kan det stämma? I så kan du kanske räta till designen på sidan så att din lagermeny fungerar.

En tabell kan du gömma så här, men det fungerar inte i Netscape 4 eftersom du där inte kan rendera om delar av bodyn (lager går bra) efter det att sidan laddats.

<a href="#"
	onmouseover="document.getElementById('mintabell').style.display='none';"
	onmouseout="document.getElementById('mintabell').style.display='block';">Touch me</a><br>

<table border="1" id="mintabell" style="width:150px;">
<tr><td style="width:150px;">En tabell...</td></tr>
</table>
KoggenMedlem sedan juni 2002169 inlägg

Vet inte

Om det är sidan som tolkas olika eller ej, jag kan inte ändra layouten för att fixa detta. Fönstren körs maximerade och alla tabellmått är statiska och i pixlar.

Faktum är dock att på en PC med WIN XP och IE 6.0 hamnar lagermeny rätt (eftersom den ju gjordes på den datorn).

På en Mac med OS 9.nånting och senaste IE-versionen för Mac (minns inte vad den heter nu) ligger menyn rätt i höjdled men är förskjuten ca 100 - 150 pixlar till vänster i sidled.

Jag skall prova dit tips med med att dölja tabellen, även om det är plan B.

Tack

Genererad på 384 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb