webForumDet fria alternativet

Skriva ut formulär, sen posta

7 svar · 280 visningar · startad av MickeA.com

MickeA.comMedlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Hej

Har ett typ av inmatningsforumlär.
När man fyllt i allt, skickas dettill en accessdatabas (ASP).

Men innan vill jag att det man fyllt i skrivs ut, när man trycker på skickaknappen, så vill ha en typ av funktion, som skriver ut dokumentet, sen postar datan.

Tack & bock

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

Typ:

<form onsubmit="window.print(); return true;" ...

Nu har jag:

<form name='form' action='input.asp?action=script' method='post' target='_self' [b]onsubmit="return kolla(); window.print(); return true;"[/b]>

Och det funkar inget vidare...

Datan matas in i databas4en, men det skrivs inte ut ngt...

Hur ska jag göra, vill ju skriva ut den i samma svep som datan postas till DB'n...

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg
onsubmit="kolla(); window.print(); return true;"

Borde fungera bättre, då du har return innan window.print() hoppar javascript ur onsubmit.

Visst, det funkar stabilt, men det jobbiga är ju att "Vill du skriva ut...blablabla..." kommer fram, helst skulle mjag ju undivka det, men får väl köra såhär, antar att det inte finns ngt annat sätt, erller?!

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Nej, det är hos klienten det problemet ligger. Det går inte att påverka.

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

Jag antar att din funktion kolla() kontrollerar så att formuläret är korrekt ifyllt. I så fall bör du lägga window.print() i den funktionen i de fall som den returnerar true, eller så använder du;

onsubmit="if(kolla()){ window.print(); return true;} return false;"

Utskriftsrutan får du nog stå ut med om du vill ha lite kompatibilitet. Du kan säkert stoppa dit något active-x objekt som bara fungerar i IE. Men, det kan även vara en fördel att få välja skrivare. Tänk på att många sitter på ett nätverk med massor av skrivare att välja mellan.

Jo, jag själv tex. gör ju det, så det är lika bra att den finns kvar.

troligvis kommer det dessutom bara vara jag som kommer ha användning för applikationen jag håller på med, kasnke en till, så det kommer ju inte bli ngt problem.

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)