webForumDet fria alternativet

editera formulär data

5 svar · 295 visningar · startad av bcorn

bcornMedlem sedan maj 200317 inlägg

Hmm jag har ett ganska stort problem tror jag..
det är så att jag har ett formulär som jag fyller i och sen skickar in i en access databas, jag ska sen kunna hämta ut det jag skrivit in i ett nytt formulär så att jag kan editera det..
allt detta funkar så länge meddelandet inte innehåller ett enterslag, om all text ligger som en sträng utan enterslag då fungerar det..

antingen ska jag stänga av enter tangenten.. så att jag inte klickar på den av misstag.. vet dock inte hur man gör

eller har någon annan ett förslag hur jag ska lösa det hä..

om ni inte fattar vad jag menar kanske detta kan hjälpa: jag vill ha en sån funktion som dom har när man kan redigera sitt inlägg här på webforum. hoppas att någon fattar..

PalleMedlem sedan apr. 20002 716 inlägg

Re: editera formulär data

Välkommen till webForum! :bire

bcorn skrev:

allt detta funkar så länge meddelandet inte innehåller ett enterslag, om all text ligger som en sträng utan enterslag då fungerar det..

På vilket sätt fungerar det inte om det finns enterslag i strängen?

här är javascriptet som körs när jag kommer in på sidan och det fungerar helt enkelt inte när meddelande datan innehåller ett enter tecken.. om jag skriver ut meddelandet på en lång sträng utan radbryt så fungerar det.... all data visas i formuläret, men om jag har tryckt på enter för att få en ny rad när jag först ska mata in datan i databasen så fungerar inte scriptet sen när jag vill ha ut datan i formuläret..

<script language="JavaScript">

function Edit(){

document.skriv.datum.value = ('<%=objRS("Datum")%>');
document.skriv.rubrik.value = ('<%=objRS("strRubrik")%>');
document.skriv.meddelande.value = ('<%=objR("strMeddelande")%>');
}

</script>

</head>
<body onload="javascript:Edit();">

om någon kunde hjälpa mig skulle jag bli skitglad... :)

@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg

Du får se till att med asp replacea radbrytning till \n. Då kan vi på samma gång passa på att escape:a apostrof, så man kan använda det också i sin text.

document.skriv.meddelande.value = ('<%=Replace(Replace(objR("strMeddelande"), vbcrlf, "\n"), "'", "\\'")%>');

Man skulle dock göra det snyggare med en liten funktion i asp.

(Välkommen till wF också! :) )

mvh

ok tack.. ska testa det... :)

tack så himmla mycket. det funkar nu.. hade en annan replace funktion i min asp kod som tydligen inte fungerade.. men med eran hjälp här på WF så är allt fixat..

tack... :) :) :)

Genererad på 374 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb