Är det möjligt att använda sig av ankare i ett scrollbart lager? Jag läste att det inte går att använda ankare i lager över huvud taget. Stämmer det eller finns det ngt sätt att gå runt detta problem?
:q
Ankare i scrollbart lager?
9 svar · 267 visningar · startad av hildurblad
Du kan använda scrollTo för att få en "ankar-effekt". MEN, lagret måste ligga inom den "synliga delen" av sidan. Ett lager som ligger utanför storleken av själva bodyn går aldrig att scrolla till.
<a href="#" onClick="self.scrollTo(parseInt(document.getElementById('foo').offsetLeft),parseInt(document.getElementById('foo').offsetTop)); return false;">Scrolla dit</a>
<div id="foo" style="position:absolute;top:300px;left:50px;">Här är ett lager</div>
Välkommen till wF förresten. :)
fattar inte riktigt...
Jag fattar inte riktigt hur du menade.
Titta på http://www.predator.nu/start.htm så kan du se sidan jag håller på med.
Jag skall så småningom lägga alla texter som finns under rubriken "Sportfiske" efter varandra i den scrollningsbara texten. Så när man tex. trycker på länken "Vänern" så skall rätt ställe i textmassan hoppa fram.
Vart lägger jag in scripten du gav mig? Hur skriver jag länkningen i menu_arrayz-filen för att det skall fungera?
Ursäkta. Jag läste din fråga lite fel. Men scriptet har i alla fall en färdig metod för detta, nämligen MoveArea(x,y)
Du kan alltså i menyn skapa en länk som ser ut så här;
"Hela Sverige ska leva","javascript:objScroller.MoveArea(0,-50);",,,1,
Som alltså flyttar det scrollbara lagret till position 0x50 pixlar.
nu fattar jag... iaf just det
Det fungerade ju... Tack! Men hur gör man om man är på tredje länken under huvudrubrik nr ett och man vill hoppa tillbaka till första länken under samma huvudrubrik? Fattar du vad jag menar? Jag är ute efter ngt som fungerar på samma sätt som ankare så att jag kan hoppa fram och tillbaka hur som helst.
Ett ankare blir det ju inte eftersom "destinationen" inte är markerad, men för övrigt länkar du på i pricip samma sätt i den bemärkelsen att du talar om var du vill hamna, men istället för att ange ett ankare vid namn använder du en koodinat. -50 i detta fall är en "absolut position" och inte en differans från den aktuella objScroller.MoveArea(0,0); hoppar alltså tillbaks till början oavsett varifrån du startar på samma sätt som (0,-50) alltid hamnar på samma ställe.
Det fungerar! Men jag behöver ytterligare hjälp...
Tack så väldans mycket! Nu fattar jag hur det fungerar.
Men nu dyker det upp ytterligare ett problem. Jag har fyra lager till höger på sidan (blue, yellow, red, green) som så småningom skall innehålla bilder. När sidan laddas in skall det röda lagret visas. När man sedan trycker på länken "Hela Sverige ska leva" skall ju scrollningen inträffa samtidigt som det röda lagret döljs och det blåa visas. (Precis som det blir om du klickar på texten under rubriken "Utländska gäster på besök".)
Hur gör jag detta??? Skall detta kommando skrivas på samma ställe som jag skrev det andra...
"Hela Sverige ska leva","java script:objScroller.MoveArea(0,-50);",,,1,
Tack än en gång för hjälpen! Jag hade inte klarat det utan dig Jojoxx :)
Prova med att lägga in
var currentLayer=false;
function switchLayer(id){
if(currentLayer){ currentLayer.style.visibility="hidden"; }
currentLayer=document.getElementById(id);
currentLayer.style.visibility="visible";
}
och använda;
"Hela Sverige ska leva","javascript:objScroller.MoveArea(0,-50); switchLayer('blue');",,,1,
det verkar inte fungera...
När jag lägger in
"Hela Sverige ska leva","java script:objScroller.MoveArea(0,-50); switchLayer('blue');",,,1,
så fungerar inte menyn som den ska längre. Menyn "fäller ihop sig" när jag för muspekaren över länken.
Vart i dokumentet skulle jag lägga in den övriga koden? (sorry, känner mig lite lätt oförstående, det här är fortfarande så nytt för mig...
:q
En annan idé...
Ett annat sätt att lösa mitt problem vore om man kan trycka på en länk tex. "Presentation/meriter (http://www.predator.nu/start.htm) så laddas en ny sida in samtidigt som den scrollningsbara texten på flyttas tex 500 px (för att rätt text ska hoppa fram). Går det att utföra 2 kommandon vid klick på en länk?