Hej, undrar ifall någon vet om något smidigt JavaScript som fixar till så att när man använder onMouseOver att man bara får komma in tex underfrån.
Mvh Daniel :h
portfolio of daniel peterson
13 svar · 321 visningar · startad av macgunde
Hej, undrar ifall någon vet om något smidigt JavaScript som fixar till så att när man använder onMouseOver att man bara får komma in tex underfrån.
Mvh Daniel :h
portfolio of daniel peterson
ingen som vet :(
verkligen ingen??????????????
Varför har det någon betydelse från vilket håll muspekaren går över ett element?
Välkommen till webForum förresten! :bire
:)
Du kan alltid han en global variabel som håller reda på event.clientY o sedan ha en mouseover på elementet som kollar om dess height + top positon är mindre än event.clientY,
fast denna lösning kommer inte alltid att fungera...
Frågan är nog som Peter S redan frågat, varför denna lösning?
Peter S skrev:
Varför har det någon betydelse från vilket håll muspekaren går över ett element?
Välkommen till webForum förresten! :bire
:)
Anledningen är att jag har en meny. När jag dra över en bild (text) så kommer det upp ovanför bilden en meny och jag vill inte att an ska kunna komma åt den ifall man bara dra musen över den undre bilden se själva danielpeterson.cjb.net
Ok, nu triggas menyn när man för över musen på själva menyn som är dold.
Gör så här istället:
på dina menyval ('about me', 'portfolio', etc) så triggar du en event som visar "undermenyn".
Själva "undermenyn" behöver alltså inte ha en funktion för att visa sig själv, den kan bara visas från menyvalen.
PepeJeria skrev:
Ok, nu triggas menyn när man för över musen på själva menyn som är dold.
Gör så här istället:
på dina menyval ('about me', 'portfolio', etc) så triggar du en event som visar "undermenyn".
Själva "undermenyn" behöver alltså inte ha en funktion för att visa sig själv, den kan bara visas från menyvalen.
Den måste ju ha en onMouseOver fuktion för att när man drar över tex praktik på portfolio så ska den bli blå... annars så skulle det inte varit något problem...
En annan sak är ifall någon vet hur man skriver för att menyn ska stanna kvar när man klickat på en knapp... tex praktik (ska då knappen praktik fortfarande vara blå ujnder tiden man är i just den länken)...
Menyproblemet:
Du använder dig av tabeller nu, enklast är om du har en div för varje undermeny.
Då visar du endast div:en när man mouseover:ar menyvalen. Då borde du inte heller ha något problem med highlight-effekten.
Highligt-problemet:
lägg även till en onclick event för att markera aktiv menyval.
PepeJeria skrev:
Menyproblemet:
Du använder dig av tabeller nu, enklast är om du har en div för varje undermeny.
Då visar du endast div:en när man mouseover:ar menyvalen. Då borde du inte heller ha något problem med highlight-effekten.Highligt-problemet:
lägg även till en onclick event för att markera aktiv menyval.
div? hur menar du att jag ska lägga upp sidan då?
Du kan i stort sett ha kvar samma html (för att inte koda om allt för mycket).
Sen lägger du bilderna för varje submeny i en div, placera ut den på korrekt ställe o visa den när du trycker/eller onmouseover:ar på menyvalen.
PepeJeria skrev:
Du kan i stort sett ha kvar samma html (för att inte koda om allt för mycket).
Sen lägger du bilderna för varje submeny i en div, placera ut den på korrekt ställe o visa den när du trycker/eller onmouseover:ar på menyvalen.
okej... jag får testa det tack för hjälpen :)
Ett tips,
lägg till onmouseout på varje undermeny-div för att dölja menyn. I div:en så har du bara bilderna för menyvalen.
Alltså inte någon tabell i div:en. För då blir det klurigare när onmouseout triggars varje gång även när man för musen över en ny tr i div:en...
ok. ska testa allt detta tack för alla tips...=)