ironheadMedlem sedan mars 20011 346 inlägg Kan man göra en inloggning typ:
<form action="sida.htm" method="post">
<input type="text" name="name">
<input type="text" name="pwd">
<input type="submit" name="login">
</form>
och hämta formulärvärdena mha javascript och verifiera att dessa är rätt utan att använda vbscript?
colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg Ja, men du får ändå kolla det serverside, annars så avslöjar du de rätta svaren.
Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg Det kan du göra genom att använda dig av "onsubmit"-attributet, exempel:
<script type="text/javascript">
<!--
function foo( o ){
// Värdet för "name"
o.elements[ "name" ].value;
// Värdet för "pwd"
o.elements[ "pwd" ].value;
// Här kollar du värdena och returnerar [i]true[/i] eller [i]false[/i]
};
//-->
</script>
...
<form onsubmit="return foo(this)">
<input type="text" name="name">
<input type="text" name="pwd">
<input type="submit" name="login">
</form>
:)
ironheadMedlem sedan mars 20011 346 inlägg PeterS: Det där förstod jag inte!
Jag vill alltså posta datat till en annan sida, och sedan verifiera att namn="olle" och pwd="hemligt"...för att "logga in"
Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg Eftersom JavaScript är ett klientsidespråk får du alltså validera på det sättet jag visade i mitt förra inlägg. Det bästa sättet är dock givetvis att använda ett serversidespråk - som colione skriver.
:)
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Då får du använda method="get" i formuläret. Sedan tittar du i Query-stringen efter datat. Problemet att göra det på klientsidan (som i detta exempel) är att du gör användarnamn och lösenord åtkomligt via koden för den som vill titta bakom kuliserna.
(Red. a little late)
ironheadMedlem sedan mars 20011 346 inlägg Har insett att det e svårt att få till det bra, men fick tag på en lösning som verkar hyfsad iaf: http://javascript.internet.com/passwords/login-coder.html