polipopoMedlem sedan nov. 20026 inlägg
Nu kommer jag säkerligen med världens enklaste fråga, men just nu är det totalstopp i huvudet... Så här är det:
om man har en hemsida i frame som är uppdelad i vänster och höger frame, I vänster framen har man menyn och man väljer att gå in på sidan mina barn. På den sidan finns där massor av bilder och de går att klicka på.Bilderna öppnas då i högerframen och under bilderna är där en tillbaka knapp. När man klickar på den ska man komma tillbaka till samma ställe man stod på när man klickade på bilden..
Och det var min fråga.... Hur man ska göra för att komma till samma ställe där man var och inte till toppen av sidan
Vet att det finns javascript history back, men hittar inget alls om det :l Kanske någon här kan hjälpa mig?
colioneMedlem sedan juni 20013 386 inlägg
history.back()
history.go(-1)
Har du lust att utveckla ditt svar?
Peter SMedlem sedan dec. 20025 484 inlägg
Välkommen till webForum polipopo! :bire
colione menar nog så här:
...
<a href="javascript:history.go(-1)">« Tillbaka</a>
...
Notera att det inte skall vara ett mellanslag i ordet "javascript".
:)
brorsanMedlem sedan nov. 2001252 inlägg
Hur utför man samma åtgärd utan att man ska behöva klicka på en länk?
Alltså i en asp-fil så vill jag att den kör en automatisk redirect till någon av dessa?
history.back()
history.go(-1)
(när man tittar på bilder på min sida och väljer en bildinställning skickas man till en aspfil där en cookie ställs in på inställningen man valde och sen vill jag att man skickas tillbaka).
KrikoMedlem sedan dec. 2006283 inlägg
<script type="text/javascript">
function redir() {
history.go(-1);
}
setTimeout("redir()", 3000);
</script>
3000 är antalet millisekunder som det tar innan man blir tillbakaskickad.
Tack, och eftersom man skickas iväg ska man inte ha nåt /script eller?
(eller det kanske man inte ska annars heller..?)
Fungerade fint förutom att jag inte tänkte på att de blir otydligt att cookien inte träder i kraft direkt.
Så skulle antingen behövt lägga in nån sorts nocache-funktion om det nu går på ett back-kommando?..
.. eller så får man väl hämta sidadressen och skicka med sidadressen via request-sträng så man kan skicka tillbaka folk till rätt ställe på det sättet.
Aja, det fungerar så länge. :)