det slog mig bara, är det möjligt att bygga ett pagingscript med java-script som hämtar värdena från en 2 dimensionell array som skapats av poster från databas (getrows) på en asp-sida?
fördelen skulle ju då vara att man inte behöver ladda om sidan och slipper då hämtningen av poster varje gång man vill bläddra.
kanske inte är nån bra idé men vill gärna höra lite synpunkter.
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Mm, har kikat på den.
Dock inte riktigt samma sak, eftersom den utgår från fasta värden, men man kan kanske använda delar av den koden.
Det jag undrar är egentligen är om det är någon idé alls, gör man en sökning på "paging" i detta forum så får man inga träffar, alltså, har ingen provat nått liknande, eller?
Ska jag kasta mina funderingar i papperskorgen eller vad tror ni?
kbkingMedlem sedan mars 2003168 inlägg du får väl sisådär något hundratal träffar, eller?
nej, tre närmare bestämt.
vi snackar javascript paging alltså! :)
PatrikBMedlem sedan mars 20002 836 inlägg Ideen med paging är ju att inte behöva ladda alla poster på en gång utan att endast visa n-antal poster åt gången.
Med din beskrivning, att inte ladda om sidan, så skulle du behöva hämta alla poster och sedan gömma dessa och visa beroende på vad besökaren/användaren klickar på. Då missar man ju hela poängen med en paging.
Kanske inte gör så mycket om det endast är 100 poster, men tänk dig all HTML-kod som produceras för 1000 poster som man får tillbaka? ... blir lite ladd-tid.
Då går jag hellre och tar förlusten att accessa db en gång till
cya,
PatrikB
PatrikB skrev:
Med din beskrivning, att inte ladda om sidan, så skulle du behöva hämta alla poster och sedan gömma dessa och visa beroende på vad besökaren/användaren klickar på. Då missar man ju hela poängen med en paging.
nja, vet inte det!
min tanke var att konvertera vb-script arrayen till en java-script array och sedan hämta valda poster ur den.(alltså om det går)
har sett många pagingar som hämtar alla poster vid laddning av sidan, för att få reda på hur många sidor man ska dela upp posterna i, samt att få direktaccess till en sida, alltså klickbara sidtal: 1, 2, 3, 4...
i och med det borde man väl kunna lyfta över posterna i ett java-script?