Fredde MannenMedlem sedan nov. 20013 498 inlägg
Jag har skapat en chatt i ett frameset och jag vill att framen som visar inläggen ska uppdateras när jag klickar på knappen: skicka
<input id=button name=skicka value="- skicka -" onclick="javascript:update();" />
Hur ska jag bygga upp funktionen update(), så att mainFrame uppdateras samtidigt som ett klick på skicka??
<script language="javascript" type="text/javascript">
<!--
function update() {
}
-->
</script>
Längre än så har jag inte kommit.... :OO
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 058 inlägg
Kan du inte bara sätta "target" på formuläret så kommer den framen att uppdatera automatiskt?
<form method="post" target="mainframens_namn" action="ensida.asp">
<!--
Annat tjafs
-->
</form>
DinoMedlem sedan sep. 20011 918 inlägg
Eller
mainFrame.location.reload()
kanske/kanske inte?
Visst skulle jag kunnat göra så, men meningen är att framen med formuläret ska visa fel, dvs. om de inte har fyllt i text, samt om de börjar skriva innan 10 sekunder har gått efter deras senaste inlägg..
Det går väl att göra ändå?!
Bara en sak...
Vars ska jag stoppa funktionen; stoppar jag den på samma sida som formuläret här får jag felet att mainFrame odefinerad eller nåt sånbt kommer det upp i en liten grå ruta med varnings icon. :e
stoppar jag den i själva frameset filen funkar det inte alls med koden:
mainFrame.location.reload();
Någon som har en lösning på mitt problem. :q
Det är alltid bra att skriva hur du löste det hela för att andra skall kunna ta del av resultatet. :)
Jesper T skrev:
Det är alltid bra att skriva hur du löste det hela för att andra skall kunna ta del av resultatet. :)
okey, här kommer lösningen:
<input id='button' type='submit' value='-skicka-' onclick='javascript:parent.mainFrame.location.reload();'>
Eftersom att uppdateringen av den framen troligtvis är snabbare än postningen av inlägget (som går till samma frame) så kommer eventuella förändringar ev. inte visas.
Kanske måste du lägga till "set timeOut"?!
Det har funkat fint vid testet online så.. vi får väl se efter en längre tid hur det blir. :)