KoggenMedlem sedan juni 2002169 inlägg Hej
Jag försöker mha javascript och indexOf kolla om den fil man valt att skicka upp till servern är av rätt typ. Det skall i mitt fall bara gå att skicka upp PDF-filer. Men det kvittar hur jag gör så verkar filen slinka igenom.
Jag har inte riktigt kläm på javascriptet heller så lite förklaring där vore mycket trevligt :)
Det går kanske inte att kolla filtyp på en <input type="file"> med javascript??
if(document.uploadform.dokument.value.toLowerCase().indexOf('.pdf',0)==0){
osv....
Jag förstår inte ovanstående kodexempel riktigt, t ex vad har de två nollorna för funktion (den ena ger resultatet om strängen hittats eller ej, men den andra??)
Tack på förhand
Det ovanstående gör är att först konvertera strängen i dokumnet fältet till lowerCase(), sedan söka efter strängen ".pdf".
Det andra argumentet (som är optional) i indexOf() är för att vart i strängen den ska börja söka efter ".pdf". Om man utelämnar den så börjar den automatiskt söka från början av strängen.
Det indexOf(".pdf") returnerar det angivna sökordets position i strängen. Alltså 0 (i början av strägen) eller högre. Om den inte hittar ".pdf" så returnerar den -1
<script type="text/javascript">
function checkExtension(form)
{
if(form.dokument.value.toLowerCase().indexOf(".pdf") == -1)
{
alert("Ej pdf fil");
return false;
}
return true;
}
</script>
<form onSubmit="return checkExtension(this);">
<input name="dokument" type="file"><input type="submit">
</form>
KoggenMedlem sedan juni 2002169 inlägg Tack, då vet jag det nu. Det funkade som det skulle.
crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg Vet inte om du kor asp/php eller vad du nu kor... men i asp kan du kolla med if-sats... blir ju sakrare da nagon, obs "nagon" kanske har stangt av javascript ;)