SannyWMedlem sedan jan. 2003438 inlägg Tjabba,
Hoppas någon har ett svar om det är möjlig eller ej.
Problemet som jag har är bildvisning på websida. Finns det något scripts eller kommando som gör att man kan öppna en bild i ett klientprogram istället för webläsaren.
Alltså när man klickar på bilden i webläsaren så öppnas den i windowsprogrammet (Kodak imaging eller "Imaging" som ikonen heter).
Tack på förhand
Mvh
Sanny
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Det är mycket möjligt att du kan teoretiskt göra det med signerade script eller active-x objekt, men annars är det upp till användaren och inställningarna i denns webbläsare vilket program som skall användas till vilken filtyp. Vill jag visa gif-bilder i notepad har jag full rätt att göra dessa inställningar :)
SannyWMedlem sedan jan. 2003438 inlägg Okey, det var kanske lite dumt skrivit. Anledningen till min fråga är att jag har utvecklat en produkt-CD som jag visar i webläsaren. Men kvalitén på bilderna blir sådär ibland och därför önskar jag öppna dem i Imaging som då gör att man kan förstora, vända och vrida dem.
Och jag är med på att man även skall ges rätten att se gif-bilder i vilket program som man nu önskar. Men jag måste utgå från att användaren inte kan speciellt mkt om datorer och användningen av dess program. Därför vill jag ha ett förval när man klickar på bilden i webläsaren så att Imaging öppnar upp filen som ligger på CD´n.
Hoppas detta var lite bättre förklaring.
Är tacksam för alla som tar sig tiden att hjälpa mig.
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Förklaringen var lite mer utförlig, men tyvärr ändrar det inte på svaret. Vill du bara kunna ge användaren möjligheten att se bilden i högre upplösning och kunna "zooma" in i den kan du ju välja att visa bilden större i ett nytt fönster när man klickar på den eller något sådannt. Sedan är väl kanske inte en webbläsare det mest optimala för en produkt-presentation. PDF eller powerpoint beroende på vad det är för presentation kanske är bättre.
DarrenMedlem sedan dec. 2002789 inlägg Hmmm... Förstår inte riktigt varför dina bilder blir, som du säger, så där. Genom att du har det på en CD så har du inga storleksbegränsningar på samma sätt som du har på nätet. Använd ingen komprimering på bilderna när du sparar de så blir ju kvalitet bättre också (även i en webbläsare).
PDF och PowerPoint presentationer är bra men vissa saker måste presenteras i en webbläsare. Dessutom så har du möjligheten att använda dig utav scriptspråk (ASP, PHP osv) och databaskopplingar.
SannyWMedlem sedan jan. 2003438 inlägg Okey grabbar, tack ändå. Då får jag skriva instruktioner till CD´n istället:(
Ha det så bra!!
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg
Darren skrev:
PDF och PowerPoint presentationer är bra men vissa saker måste presenteras i en webbläsare. Dessutom så har du möjligheten att använda dig utav scriptspråk (ASP, PHP osv) och databaskopplingar.
På webben ja, men inte på en CD som frågan gäller.
DarrenMedlem sedan dec. 2002789 inlägg
Jojoxx skrev:
Darren skrev:
På webben ja, men inte på en CD som frågan gäller.
Jag vet att det var en CD som gällde. Men jag vet också att du kan köra både ASP och PHP från en CD-skiva...
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Visst, teoretiskt, kan du det - men det förutsätter att användaren har webbserver, företrädelsevis IIS eller PWS för att kunna köra ASP samt PHP, och det kan man nog knappast kräva för att kunna visa en produkt-cd :)
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg
Darren skrev:
Jag vet att det var en CD som gällde. Men jag vet också att du kan köra både ASP och PHP från en CD-skiva...
Hur lyckas man med det på ett vettigt sätt för en produkt-CD.
Med tanke på:
SannyW skrev:
Men jag måste utgå från att användaren inte kan speciellt mkt om datorer och användningen av dess program.
Ja, hur lyckas man med det i största allmänhet?
/r Och där han Jojoxx in med typ samma grej medans jag satt o sov...
DarrenMedlem sedan dec. 2002789 inlägg
Jojoxx skrev:
Visst, teoretiskt, kan du det - men det förutsätter att användaren har webbserver, företrädelsevis IIS eller PWS för att kunna köra ASP samt PHP, och det kan man nog knappast kräva för att kunna visa en produkt-cd :)
Nejdå... Här kommer en länk för PHP och CGI script: http://www.triplehash.com/content.php?id=26
Hittar inte ASP länken nu. Jag får återkomma.
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Iofs en skoj grej, men från den knapphändiga informationen som finns på sidan så verkar det som om en klient (en minimal webserver) måste installeras. Skall du emulera en client-server miljö på detta vis tycker jag det måste vara ett krav.
Inno Setup (freeware) for creating install programs for your Serlient software
DarrenMedlem sedan dec. 2002789 inlägg Du behöver inte installera den... Du kan köra den direkt från CD-n. Men om du vill ha databasen med skrivmöjligheten så måste du så klart installera det till hårddisken.
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Det låter som du har provat det. Hur fungerar serverobject som cdonts, xmldom (det finns ju ett antal) osv? Jag kan tänka mig att MS inte vill släppa ut dessa fritt hur som hellst.
Du får ursäkta om jag är lite skeptisk, men det låter lite suspekt att de lyckats få in all denna serverfunktionallitet i en viewer som inte ens behöver installeras.
DarrenMedlem sedan dec. 2002789 inlägg Håller fortfarande på och testar den. Återkommer med en review.
Anledningen att jag håller på och testar den är att jag också har lite grejor som skall distribueras på en CD-skiva. Kommer att använda PHP och XML om det visar sig att det fungerar fullt ut. Och om det fungerar så är ju $135 US små pengar. :)
Problemet med Serlient är att de skickar med php.exe filen utan några som helst extension. Om man t ex vill ha GD-library eller någon annan extension så måste man själv lägga till ett par dll-er på cd-n. Inget stort men ändå så måste man tänka på det... Antar att de gör så för att slippa massa support frågor om de olika extension som finns.
Har du något exempel du vill jag skall testa med?
P.S. Observera att Serlient skall endast användas med PHP, CGI, HTML och JavaScript. Undrar vad jag gjort av ASP länken. Iaf så var det liknande system på den också.
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg
Har du något exempel du vill jag skall testa med?
Nej, inget speciellt. Jag har ju en bunt script men flertalet måste skrivas om eftersom CD'n (om de inte lyckats hitta ett sätt att komma runt det med... :e ) är tämligen skrivskyddad och det blir svårt att spara datafiler. Men du får hemskt gärna utvärdera och skicka en kopia på testet. Det vore spännande att se. Blanda gärna dina "serverside"-script med lite DOM-stuff i webbläsarbiten.